Conflicten op het werk: hoe ga je daarmee om als ondernemer
Conflicten op het werk, ruzie in je onderneming. Strijd onderling, je wilt het als je enigszins kunt voorkomen. Het is één van de punten waar je het liefst zo min mogelijk aan denkt of mee bezig bent. En toch: ik ken geen ondernemer die er niet op de een of andere manier mee te maken gehad heeft. Conflicten zijn er in allerlei vormen. Wat zijn de oorzaken en wat zijn de gevolgen van conflicten in je onderneming? Hoe kun je voorkomen dat ze je bedrijf de das omdoen? Dat bespreken we in dit artikel.
Heb jij weleens te maken gehad met een conflict waar je niet op zat te wachten? Zie je jezelf als ondernemer als afhankelijk van je klanten en ben je bang voor conflicten? Maar wil je ook niet over je heen laten lopen? Neem contact met ons op!
Conflicten, wat kosten ze?
Conflicten kun je op verschillende niveaus hebben, maar escalatie is wel een belangrijk teken van een echt conflict. Bij een conflict dreigt er langdurig of financieel verlies voor jou als ondernemer. Daarbij hoeft in geval van een woordenwisseling geen sprake te zijn. Hoe vaak een woordenwisseling uitloopt op een conflict verschilt nogal. In sommige regio’s slikt men frustraties lang in en leiden ze vaak tot een langdurig conflict, terwijl het op andere plaatsen in het land eerder in een woordenwisseling uitloopt, zonder dat er langdurige onenigheid is. Uit onderzoek van het CBS en TNO blijkt dat een arbeidsconflict een ondernemer gemiddeld 27.000 EUR kost(!). De moeite waard dus om hert niet zover te laten komen. Het gaat hierbij niet om andere conflicten, zoals onenigheid over een uitgevoerde opdracht, schade, of andere oorzaken.
Lees ook: Hoe voer jij je financieel beheer als ondernemer.
Strijdlustig
Sommige ondernemers strijden als leeuwen voor hun belang. Zelfs als ze maar het vermoeden hebben dat hun belangen geschaad worden vechten ze puur voor hun eigen belang. Als je met zo’n ondernemer te maken hebt kan het best lastig samenwerken zijn. Een dominante, communicatief zeer sterke ondernemer zal eerder dan gemiddeld geneigd zijn om de confrontatie te zoeken. Als er een diepgaander conflict dreigt zal hij of zijn niet twijfelen om zijn of haar zin door te drijven. Eerst ruime weggeven om daarna langzamerhand je eigen ruimte te claimen kan dan helpend zijn.
Lees ook: Ben jij een vechter als ondernemer?
Conflictmijdend
Het kan ook zijn dat je als ondernemer conflictmijdend bent. Dan heb je het extra lastig op het moment dat je klanten hebt die hier gebruik van proberen te maken. Laatst hoorde ik het voorbeeld van Johan. Johan is onderaannemer voor de aanleg van een scholencomplex. De bedrijfsleider van de hoofdaannemer is iemand die zijn zaakjes niet altijd op orde heeft, wat voor Johan geregeld leidt tot meerkosten die hij niet kan verhalen. Johan wilde hierover in gesprek met de bedrijfsleider van zijn klant, maar hij zag hier erg tegenop. Juist omdat zijn klant erg vanuit zijn eigen belang redeneert en hier behoorlijke financiële belangen bij betrokken zijn. In het gesprek merkte Johan dat mede door de behoefte conflicten te mijden slechter uit het gesprek kwam.
Lees ook: Hoe ontkom jij aan gedoe met je werknemers als ondernemer?
Gevolgen van conflictmijdend gedrag
In de situatie van Johan gaf het veel kopzorgen, maar ook kostte het veel geld. Hoe hij het oppakte? Door het gesprek aan te gaan, voorafgaand aan het volgende project. Ook koos hij ervoor om sneller te reageren op tegenvallers in plaats van de confrontatie voor zich uit te schuiven. En hij ging dat gesprek goed voorbereid in. Al met al zorgde dit voor veel lagere urenverlies en meer serieus genomen worden door zijn hoofdaannemer. Conflicten op het werk ging hij vanaf toen anders te lijf.
Lees ook: Wat zijn de gevolgen van dingen uitstellen als ondernemer?
Conflicten met klanten
Conflicten op het werk komen voor een deel voort uit verschillen van belang. Als je het als ondernemer oneens bent met je klant over de afhandeling van een zakelijke transactie, is het alleen maar logisch dat je ieder een ander uitgangspunt hebt en een andere aanvliegroute. Vaak kun je in je communicatie en de manier waarop je een onderwerp bespreekbaar maakt al heel veel doen. Het kan er voor zorgen dat je conflicten niet uit de hand lopen. Juist door zaken te lang uit te stellen of bang te zijn voor de problemen die ontstaan als je zaken bespreekt worden problemen groter. Ze werken dan als een olievlek.
Lees ook: Ondernemer hoe ga je met klanten om?
In conflict met je concurrenten
Stel je hebt te maken hebt met hevige concurrentie. Je onderneming wordt groter en bedreigender voor je concurrent; dan kan het zijn dat je in meer conflicten terecht komt. Meestal is dit te voorkomen, soms ook helemaal niet. Als je met zo’n conflict komt voelt het soms als extra oneerlijk, je had hier namelijk helemaal niet om gevraagd. In de praktijk blijkt dat ondernemers die unieker zijn in hun marktbenadering en/of klantgroep ( niche) hier minder mee te maken heeft. Uit een filmpje van Jos Burgers over weet welke klanten je NIET wilt blijkt dat als je je in een markt begeeft waar al heel veel aanbieders aanwezig zijn je het jezelf heel moeilijk maakt.
Lees ook: Ondernemer hoe onderscheid je je ten opzichte van je concurrenten?
Je bedrijf minder gevoelig maken voor concurrentie
Als je een duidelijk beeld hebt van welke klanten je wel, maar vooral ook welke klanten je niet hebben wilt zul je minder met concurrentie te maken hebben. Je weet dan zelf namelijk je producten zo aan te passen aan je klanten dat ze uniek zijn in de ogen van je klanten. Met unieke producten is je toegevoegde waarde veel duidelijker en zullen concurrenten je dus minder in de weg zitten. Conflicten op je werk komen dan gewoon minder vaak voor. Nu is dit gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar het is de moeite waard om ernaar te kijken als je vaak met conflicten op het werk te maken hebt.
Lees ook: Ondernemer, ken je je concurrenten?
Conflicten op je werk met een medewerker
In je onderneming een serieus conflict hebben met je medewerker is een spannende situatie. Daarvan wil je dat die niet te lang duurt, maar sommige conflicten slepen zich weken, maanden en zelfs jaren voort. Wat is dan verstandig om te doen? Om je medewerker zijn of haar zin te geven in alles? Of om keihard op je strepen te gaan staan? Beiden hebben zo hun eigen gevolgen. Normaal gesproken probeer je in alle redelijkheid tot een compromis te komen. Hoe lastig het ook is, de balans vinden tussen de persoonlijke relatie en het zakelijke gedeelte is een uitdaging.
Lees ook: Hoe behandel je je medewerkers als ondernemer?
Zakelijk
Vaak weet je wel, met de juiste adviezen wat de zakelijke belangen zijn. De afweging maken hoe je verder moet kan via een vertrouwenspersoon of via mediation en als je er niet uitkomt, via een advocaat. Je kunt ook samen een plan of een korte afspraak op papier zetten als je die gemaakt hebt. Of een evaluatiemoment afspreken. Er is dan wel sprake van een serieus conflict waarbij de belangen van één of beide zijden groot zijn. Het voordeel van deze benadering is dat beide partijen weten waar ze aan toe zijn en dat eventuele gevoeligheden netjes worden afgehandeld. Het nadeel is als één van beiden het gevoel heeft niet gehoord te zijn, of er veel persoonlijke gevoelens betrokken zijn bij de situatie.
Lees ook: Hoe zakelijk ben je als ondernemer?
Persoonlijk
Als je al langere tijd samenwerkt en er ontstaat een conflict dan kun je er omwille van de relatie ook voor kiezen om het conflict persoonlijk te benaderen. De kans is groot dat er belangrijke persoonlijke issues bij betrokken zijn. De relatie is weliswaar verstoord, maar niet verdwenen. Vooral als je beiden de intentie hebt om er uit te komen, maar je weet nog neit hoe dan kan het sterk zijn om het op een persoonlijke manier op te lossen. De gesprekken die je aangaat zijn dan niet perse juridisch van insteek, maar puur gericht op de waarde die de relatie van tevoren had. Voordeel hiervan is dat herstel van de relatie vaak veel duurzamer is. Ook is er vaak meer sprake van het zoeken naar de werkelijke oorzaak.
Lees ook: Ondernemer, hoe persoonlijk ben je met je collega’s?
Oplossing
Door veel aandacht te schenken aan de oorzaak van conflicten op je werk, is de oplossing van het probleem vaak veel meer voor de hand liggend. Als je vooral bezig gaat met de oplossing zonder te uitgebreid naar de oorzaak te kijken loop je juist het risico dat je veel tijd kwijt zult zijn aan het zoeken en ontdekken van de oplossing.De kans op een oplossing die volledig uitsluit dat je het opnieuw over een zelfde soort onderwerp niet eens wordt blijft vaak aanwezig. Door zorgvuldig aandacht aan het probleem te besteden zul je sneller een ook door je medewerker gedragen oplossing kunnen vinden, vaak is die dan een logisch gevolg van het eens zijn over het probleem, het doel en de weg er naartoe. Dat is de gedachte achter de managementtrechter.
Lees ook: Denk je in oplossingen als ondernemer?
Tussen compagnons
Als je ooit samen met iemand een bedrijf begonnen bent en je merkt dat jullie ontwikkeling of keuzes niet gelijk lopen kan het erg ingrijpend zijn om je wegen te scheiden. Je bent ooit samen begonnen vanuit een rationeel of persoonlijk belang. Je zag voordelen in de samenwerking en was bereid om te zoeken naar elkaars voordelen. Des te lastiger als dan na verloop van tijd blijkt dat je ieder een andere kant op wilt. Het kan ook zijn dat het vertrouwen langzamerhand verdwijnt in de ander. Of dat je het idee hebt dat je met meer overtuiging en hard werk in de gezamenlijke onderneming werkt dan je partner. Allemaal pijnlijke constateringen. Hoe los je dat op?
Lees ook: Werk uitbesteden: op welke manier pak je dat aan als ondernemer ?
Overleg
In eerste instantie is het meestal een zwak signaal. Er beginnen je kleine verschillen op te vallen, misschien begint het hier en daar wat te schuren in het onderling contact. Of je krijgt het idee dat je wel erg vaak de ander moet helpen, zonder dat er veel voor terugkomt. Dat zijn allemaal belangrijke momenten om je te realiseren dat kleine signalen wel een serieuze boodschap kunnen bevatten. Laat dit soort ‘kleine’ issues niet oplopen. Voor je het weet is het al te laat voor overleg, omdat je je al zo gaat irriteren aan je compagnon dat je hem of haar gaat ontwijken. Dat is niet constructief als je samen een bedrijf runt. Voor je het weet heb je te maken met conflicten op het werk.
Lees ook: Ondernemer, overleg je genoeg?
Overgevoelig
Het kan zijn dat je op bepaalde onderdelen gevoeliger bent dan op andere. Als iemand je daar raakt is het pijnlijker dan normaal. Wees je hiervan bewust, daarmee kun je voorkomen dat je al te heftig reageert op verschillen van inzicht. Als je ook de gevoeligheden van je compagnon kent zul je minder snel een verschil van persoonlijkheid laten ontsporen. Als je merkt dat je dit samen lastig vindt kan een coach je prima helpen. Er zijn heel wat oefeningen en gespreksmogelijkheden om lastige onderwerpen bespreekbaar te maken zonder dat de onderlinge band beschadigd raakt.
Lees ook: Ondernemer, hoe gevoelig ben je voor je eigen eisen?
Voorkomen is beter dan genezen
Conflicten op het werk kunnen je onderneming veel geld kosten. As je achteraf denkt ik heb het verkeerd aangepakt, heeft dat ook impact op je besluitvaardigheid. Het splitsen van een onderneming is ook een ingrijpende stap, die zelden pijnloos verloopt. Conflicthantering is dus een zeer belangrijk deel van je ondernemerschap. Of het nu gaat om klanten, medewerkers concurrenten of compagnons, het is echt van belang om snel te reageren en te zorgen dat onenigheid niet overgaat in een conflict. Je zult veel succesvoller en effectiever werken als je erin slaagt conflicten buiten je onderneming te houden. Een uitdaging waar ook veel in te leren valt, of het nu gaat om persoonlijke of zakelijke conflicten.
Moeite om binnen je bedrijf met conflicten om te gaan, en maak je je continu druk over je werk? Zie je ondernemers om je heen zonder conflicten ? Wil jij ook niet meer gebukt gaan onder je bedrijf? Plan een kennismaking met Werk & Vrijheid in en ontdek hoe jij ook genieten kunt van je leven zonder je te druk te maken als ondernemer.
Bij Werk & Vrijheid helpen we succesvolle ondernemers om hun werk in minder tijd uit te voeren en zo meer balans in hun leven te hebben. De mogelijkheden die je vanuit Werk en Vrijheid krijgt om 25 uur te werken en toch een minimaal gelijke omzet te behouden: