7 redenen van onzekerheid bij ondernemers. Hoe word je zekerder van jezelf?
19 januari 2019 
9 min. leestijd

7 redenen van onzekerheid bij ondernemers. Hoe word je zekerder van jezelf?

Onzekerheid bij ondernemers: Er zijn meerdere factoren te benoemen waardoor ondernemers zeer hard werken. Vaak wordt gedacht dat ondernemers altijd maar meer willen, of juist super ambitieus zijn. Deels is dat natuurlijk ook zo, maar er zijn ook veel ondernemers met onzekerheden.

De vraag aan een ondernemer is: Dicht je een gat of bouw je een berg?

Het verschil zit hem erin dat je bij het bouwen van een berg zeer bewust bezig bent en dat zonder schuldgevoel, loyaliteitsbesef, te strenge moraal, etc. doet.

Wanneer je een gat aan het dichten bent, ben je dagelijks bezig om jezelf te bewijzen dat je het wel goed genoeg kunt. Dat je wel geschikt bent, dat je wel het juiste product levert en dat je ouders geen nietsnut als zoon, dochter hebben.

Het mag duidelijk zijn: dit artikel gaat over het ‘dichten van gaten’

 

 

Herken jij de onzekerheid bij ondernemers?

Beïnvloedt dit jouw succes als ondernemer en werk je (te) te hard?

Bekijk dan ons begeleidingsprogramma:

We helpen je om succesvol te worden op je eigen manier!

Klik hier voor coaching voor ondernemers

 

 

 

Onzeker als ondernemer

 

1 Niet goed genoeg zijn

Veel ondernemers worstelen met het hardnekkige gevoel dat ze niet goed genoeg zijn. Vaak wordt dit van jongs af aan al beïnvloedt door zowel de opvoeding, als omgeving, maar ook het karakter van de ondernemers met onzekerheden is hierin zeer belangrijk.

Het gevoel dat je niet goed genoeg bent als ondernemer leidt er vaak toe dat ondernemers zich maximaal inspannen om zo telkens te laten zien dat dit gevoel niet klopt. De gevolgen zijn helder: veel werken, veel uren maken en het maximale (en meer) uit zichzelf willen persen om het maximale te kunnen presteren.

Het gevoel hebben niet goed genoeg te zijn kan zo ver gaan dat ondernemers met onzekerheden continue op het randje lopen van overbelasting. Als we dat goed gaan beschouwen, werkt dat natuurlijk niet. Veel ondernemers merken de voordelen van ontspannen werken en merken dat de kwaliteit vooruitgaat als er ontspanning in het werk is.

Lees ook: je eigen identiteit als ondernemer

 

Oplossing

De oplossing hiervoor is eigenlijk eenvoudig, maar daarmee ook extra lastig: om succesvol te zijn in een normaal aantal werkuren, moet er een stap terug gedaan worden. De ondernemers met onzekerheden zullen dit niet snel doen, waardoor er een negatief vacuüm blijft ontstaan. Je doet er als ondernemer dan goed aan om stapje bij stapje te gaan ervaren dat je het beter doet, als je je normaal inspant en dat dat dan ook goed genoeg is.

De lat hoog leggen ondernemer

 

2 Te weinig klanten/ failliet gaan

Vanuit de ondernemers met onzekerheden ontstaat de angst om te weinig klanten te krijgen of om zelfs failliet te gaan. Feitelijk zou dit de vraag beantwoorden die we hierboven hebben gesteld. Het antwoord luidt dan: ‘zie je wel, ik ben inderdaad niet goed genoeg!’ Voor veel ondernemers met onzekerheden is de kans dat ze failliet gaan vrij klein. De angst is echter wel aanwezig.

Natuurlijk kan dit ook een drijvende kracht zijn. Als we met ondernemers spreken hierover blijkt dat menig ondernemer dit goed herkent.

Zolang dit gevoel binnen de perken blijft is er natuurlijk niks aan de hand. Als het een keer in het half jaar de kop opsteekt, houdt het je scherp en helpt het je om de juiste focus aan te brengen binnen het bedrijf.

Echter, wanneer je er dag en nacht mee bezig bent, en het je vrijheid van het ondernemerschap ontneemt, raakt het ongezond en leidt het tot veel te veel werk.

Deze onzekerheid leidt daarom vaak tot een teveel aan werkuren

Lees ook: bang om failliet te gaan

 

3 Te veel werk/ Te veel hooi op de vork

Te veel werk licht dichtbij de angst om te weinig klanten te hebben en failliet gaan, hoe vreemd dat ook mag klinken. Deze angst leidt ertoe dat er continu maar (extra) werk wordt aangenomen.

Een veelgehoorde gedachte is: ‘als dit voorbij is, neem ik mijn rust wel weer’. Dat gebeurt echter niet, want voordat de ene klus voorbij is, dient een volgende zich alweer aan. Als ondernemer met onzekerheden word je dan al snel geleefd door je klanten en de situatie.

De keerzijde is er natuurlijk ook: Het voelt heel erg prettig om gewaardeerd te worden door je klanten. Het gevoel succesvol te zijn doet iedereen goed. Als ondernemer voelt dit helemaal top, want je hebt hier tenslotte zelf voor gezorgd. Je hebt zelf je zaken gefaciliteerd en je wordt er zelf voor beloond. Geweldig!

Er bestaat echter een nog hoger plan. Dit houdt in dat je dit geluksgevoel niet uit de dingen haalt uit de waardering van anderen (klanten bijvoorbeeld), maar uit jezelf. Ben jij één van die ondernemers met onzekerheden? Het gevolg hiervan is dat je hele bedrijf inderdaad failliet kan gaan, maar dat jij daarbij overeind blijft. De angst om failliet te gaan neemt zodoende af, je werk groeit je niet boven de pet. Jij als ondernemer houdt de regie en bepaalt. Gevolg? Meer vrijheid, meer energie.

Lees ook: tips om je werk af te krijgen

 

onzekerheid ondernemer

 

4 Twijfelen over het uurtarief.

Veel ondernemers twijfelen over hun uurtarief. Veelal is die naar hun eigen gevoel te laag. Maar, beste ondernemer, wat bepaalt nou feitelijk jouw uurtarief? Wat maakt nou dat de ene glazenwasser staat te poetsen voor 30 euro per uur, en de ander voor €45?

Bepaalt de toegevoegde waarde die je levert niet het uurtarief? Ben jij dan niet op zoek naar de klanten die jouw toegevoegde waarde kunnen waarderen? En wordt het dan niet tijd om afscheid te gaan nemen van klanten die jouw toegevoegde waarde niet willen betalen? Feitelijk heb je daar niks te zoeken namelijk.

Veel ondernemers met onzekerheden vinden zichzelf een hoger uurtarief niet waard. Als jij dit ook zo ervaart, denk dan eens na over deze drie kritische vragen:

  • Welk probleem lost jouw dienst/ product op bij de klant?
  • Wat zijn de voordelen voor jouw klant om jou in te huren?
  • Welke extra’s lever jij t.o.v. een concurrent die bepalend is voor jouw doelgroep?

Conclusie

Als jouw oplossing voor de klant zijn probleem helpt de winstgevendheid te vergroten (kan zijn: besparing, efficiëntieslag, winstvergroting, etc.) dan mag je daar ook voor beloond worden.

Dus ondernemer, welke prijs ben jij waard? Bekijk bijvoorbeeld op berekenhet wat jouw uurtarief (minimaal) zou moeten zijn

Lees ook: uurtarief bepalen

5 Niet durven kiezen

Veel ondernemers durven niet te kiezen. Daarmee bedoelen we: Ze durven wel te kiezen in wat ze WEL doen, maar niet in wat ze NIET doen. Veel ondernemers met onzekerheden doen daarom van alles, maar zijn nergens echt goed in, althans, zo lijkt het van buitenaf. Door van alles wat te zijn, ben je voor je omgeving van alles niks. Je klanten weten niet waarvoor ze jou moeten benaderen. Er ontstaat ruis en wanneer er ruis ontstaat gaan klanten simpelweg niet bij je kopen.

We zien dit bijvoorbeeld vaak gebeuren bij coaches. Zo zijn er coaches die je kunnen helpen bij jouw burnout, assertiviteit, HSP, ondernemerskwaliteiten, managementcoaching, etc.) Waarvoor ga je nou naar deze coach? Stel je hebt een burnout en je hebt een keuze tussen deze coach en eentje die zich helemaal gespecialiseerd heeft in burnout, door welke zou je dan het liefst geholpen worden? Is de prijs daarbij leidend? Of de kwaliteit van de geleverde dienst?

Het antwoord is natuurlijk eenvoudig: natuurlijk kies je voor de expert in zijn vakgebied. Natuurlijk bestaat er een redelijk verwachtingspatroon qua prijzen, maar een ondernemer kan zo al snel zijn uurtarief verdubbelen. Dit door enkel te kiezen voor een focus waarin je als ondernemer naar buiten brengt wat je echt goed kunt en de rest weg te laten.

Dit betekent inderdaad dat je (geleidelijk) afstand moet nemen van klanten die deze keuze niet begrijpen. Je zult merken dat hier klanten voor terugkomen die je belonen voor je expertstatus

Bekijk ook: Een goede doelgroep kiezen

 

Niet genoeg eigenwaarde als zelfstandige

 

6 Veel uren maken is succesvol worden.

De basisgedachte van veel ondernemers met onzekerheden is , dat je met enkel hard werken succesvol gaat zijn. Het is waar dat je met niks doen letterlijk nergens komt. Maar is het dan ook waar dat wanneer je heel veel doet, ook heel veel gaat bereiken?

Nee, helaas. De ‘succesillusie’ van Richard Engelfriet laat zien dat succesvol worden een mix is van hard werken, talent en een behoorlijke dosis geluk. Het feit dat Apple succesvol is geworden, heeft bijvoorbeeld als oorzaak dat er een getalenteerde ontwerper en visionair aan het roer stond (Steve Jobs), maar ook doordat de wereld zat te wachten op een dergelijk product.

Daarnaast kun je hierop het ‘Pareto-principe’ loslaten. Dit houdt in dat 20% van je tijd zorgt voor 80% van je omzet. Ja, dit houdt ook in dat je dus in 80% van je tijd bezig bent met 20% van je omzet! Zonde van je tijd, zeggen we dan.

Het is dus zaak je uren zo efficiënt mogelijk in te delen. Kijk daarbij altijd kritisch naar de 80% van je tijd die je dus besteed aan nutteloze werkzaamheden. Als je tijd wilt besparen ligt daar je kans. Waarschijnlijk hou je dan nog tijd over om extra te besteden aan die 20% waardoor je omzet zal stijgen.

Lees ook: Succesvol zijn als ondernemer

Conclusie

Wanneer je je tijd besteed aan de dingen die echt belangrijk zijn, zal je met minder tijd, meer omzetten.

 

7 Personeel te vriend willen houden

Veel ondernemers met onzekerheden over hun personeel willen graag hun werknemers te vriend houden. De oorzaak is vaak dat ondernemers doorgroeien met hun bedrijf, meer en meer werk krijgen en ervoor kiezen personeel aan te gaan nemen.

Een mooie stap in het bedrijf natuurlijk, maar als ondernemer moet je opeens over vaardigheden beschikken die je zeer waarschijnlijk nooit hebt aangeleerd: namelijk leidinggeven.

Al snel verwikkelt het professionele met het persoonlijke. Niet gek als je beseft dat je veel van je directe collega’s of personeelsleden meer ziet dat je eigen familie.

Menig ondernemer met onzekerheden worstelt dan met deze vragen:

  • Vindt het personeel mij wel aardig?
  • Gaan ze straks niet naar een concurrent? (En wat moet ik dan?)
  • Presteren ze wel als ze me niet aardig vinden?

 

Lees ook: Ondernemen met werknemers: Wat als je personeel je maximaal veel tijd kost?

 

 

Werk je echt veel te veel?

Wil je hier wat aan doen zodat je ook tijd hebt voor hobby’s en gezin?

In 5 effectieve sessies helpen we je hierbij:

Lees hier: coaching voor ondernemer

 

 

Krachtig overkomen ondernemer

 

Persoonlijke beweegredenen van werknemers

Nou, beste ondernemer met onzekerheden, jouw personeel werkt met name bij je om hun persoonlijke beweegredenen. Dat kan zijn dat ze graag een dagbesteding willen hebben, maandelijks hun lasten willen kunnen betalen en dat ze voldoening uit hun leven willen halen. Anno nu werken mensen in de regel niet meer hun hele leven voor één werkgever. Dat wil zeggen dat personeel komt en gaat.

Als leidinggevende is het met name zaak om duidelijkheid te verschaffen. Duidelijkheid in de zin van:

  • Wat gaan we doen
  • Hoe gaan we dat doen?
  • Wat wordt er verwacht van werknemers?

Ga er daarbij niet van uit dat je werknemers daarin mee willen, of kunnen denken. Dan waren ze tenslotte zelf wel ondernemer geworden. Wat je wel kunt verwachten is dat ze hun expertise inzetten in de richting waarheen jij met je organisatie wilt.

  • Als ondernemer zorg je ervoor dat je leidt: je zet de lijnen uit, je bepaalt waar je heen wilt. Dit bepaal jij en niemand anders. Natuurlijk mag iemand zijn mening geven, maar uiteindelijk ben jij de verantwoordelijke die de knopen doorhakt.
  • Als ondernemer zorg je er ook voor dat je faciliteert. Je zorgt ervoor dat je werknemers hun werk kunnen doen. Ben je hovenier bijvoorbeeld, dan zorg je ervoor dat werknemers alle spullen hebben om hun werk uit te voeren.
  • Als ondernemer leid je op: Je zorgt voor de continue ontwikkelen van mensen. Zorg ervoor dat je werknemers op hun eigen terreinen beter worden dan jijzelf.

Alleen zo krijg je het gevoel dat je werk met een gerust hart uit kunt besteden. Jij houdt je bezig met de strategie, hoe klein of hoe groot ook, en werknemers doen wat ze moeten doen. Houd het simpel!

Lees ook Ondernemers zonder plezier in hun werk

Onzekerheid bij ondernemers

Persoonlijke ontwikkeling van ondernemers. Zoals hierboven uit alle ‘ 7 onzekerheden van ondernemers’ blijkt, is dat de ondernemer telkens centraal staat. Door als ondernemer met onzekerheden aan de slag te gaan, met daarbij een aantal praktische, cognitieve oplossingen, merk je al snel het gevolg: Namelijk, meer effectiviteit, meer lol, maar zeker ook minder tijd die je kwijt bent aan het runnen van je bedrijf

Door met deze onzekerheden aan de slag te gaan, ben je niet langer bezig met het ongezond dichten van ‘gaten’, maar ben je bezig met het opbouwen van een gezond en evenwichtig leven, waar je bedrijf in faciliteert.

Laat je coachen: dit zijn de mogelijkheden:

 

Coaching voor ondernemers

Herken jij dit artikel over onzekerheid bij ondernemers ? De mogelijkheden die je vanuit Werk en Vrijheid krijgt om 25 uur te werken en toch een minimaal gelijke omzet te behouden:

 

onzeker als zelfstandige

 

 

Over de schrijver
Ik ben Don Kanters. Eigenaar en oprichter van Werk & Vrijheid. Met mijn blogs en coaching wil ik je laten zien dat hard werken alleen niet de sleutel tot succes is. Met de juiste strategie houd je meer tijd over, voor zaken die er echt toe doen!
Reactie plaatsen