Je onderscheiden als ondernemer: Hoe doe je dat? Of je potentiële klant stelt je de vraag: Wat is er bijzonder aan je product of dienst? Ook in jouw vak heb je vast geregeld te maken met concurrentie. Je wilt natuurlijk graag dat ze bij jou kopen en niet bij je concurrent. Maar op welke manier ben je anders? Hoe kun je een klant laten zien dat wat jij aanbiedt anders of beter is dan wat hij bij je concurrent kan vinden? Hier gaan we in dit artikel op in.
Diepgang bepalen
We spreken bij een schip over diepgang om vast te stellen hoe diep het schip onder de waterlinie ligt. Dat is van meerdere omstandigheden afhankelijk. Het gewicht van het schip, de belading en de bouwwijze hebben daarop invloed.
Datzelfde geldt ook voor een onderneming. Als je je dus afvraagt: Hoe kan ik me onderscheiden als ondernemer dan is het bepalen van je diepgang erg belangrijk. Ook heeft het direct invloed op je marketing bijvoorbeeld.
Wil je ook gecoacht worden om in minder tijd meer succes als ondernemer te halen? Plan een telefonische kennismaking met ons in.
Wat versta je onder diepgang?
Diepgang wordt ook wel omschreven als verdieping, Als jij je kunt verdiepen in de vraag waar je klant mee zit, dan lever je veel meer waarde voor jouw opdrachtgever. Ondernemers die dit goed begrijpen verdienen eenvoudiger en succesvoller hun geld. Dit heeft met meerdere aspecten te maken die hen onderscheiden als ondernemer:
- Doordat je klanten een uniek product biedt zijn ze bereid erop te wachten (Zie Tesla)
- Als je klanten je dienst of product waarderen zullen ze minder onderhandelen
- Je klanten zullen loyaler zijn, omdat ze zien wat er bijzonder is aan jouw product of dienst
- Klanten die achter je producten staan maken reclame voor je
- Ze zullen de waarde van je werk ook verdedigen als ze je aanbevelen
- Je hebt meer tijd om aan je producten te werken als je minder inspanning hoeft te doen om klanten te werven.
1. Doordat je klanten een uniek product biedt zijn ze bereid erop te wachten (Zie Tesla)
Als Apple komt met een nieuwe Iphone of een Macbook zitten er soms urenlang consumenten voor de winkel te wachten. Weken van tevoren gonst het al van de geruchten over details van de nieuwste gadget. Grote spelers weten precies hoe ze een product moeten ‘hypen’, he ze zich onderscheiden als ondernemer. Natuurlijk beschik jij niet over de ronkende marketingmachine die deze multinationals wel hebben, maar je kunt wel op een andere manier het verlangen naar je product groter maken.
Doordat je iets biedt dat nog bij geen van je concurrenten te vinden is. Of doordat je een unieke combinatie maakt van verschillende producten of de uitwerking ervan. Stel dat je bijvoorbeeld een nieuwe dienst op de markt brengt zorg dan dat je klant in één oogopslag heeft wat er nieuw is aan je dienst. Of toon welke nieuwe inzichten er zijn toegepast in je product. Als je van tevoren al extra aandacht geeft in je uitingen dat je bezig bent met een geweldig nieuw product zal de klant reikhalzend uit gaan zien naar je nieuwe product. Er zijn veel online marketeers die je hierbij kunnen helpen.
2. Als je klanten je dienst of product waarderen zullen ze minder onderhandelen
Als je zelf een nieuw product op de markt hebt gebracht kun je de neiging hebben om het te klein te maken. Wat gebeurt er als je niet stevig genoeg neerzet hoe bijzonder waardevol je product of dienst is? Dan zal de klant er net zo naar kijken. Je vraagt dan als het ware of je klant met je wil gaan onderhandelen met je over de prijs van het nieuwe product. Onderhandelen over de prijs kan namelijk een indicatie zijn dat er twijfels zijn over je product, of dat klanten je niet onderscheiden als ondernemer. Het kost tijd, en levert als verkopende partij lang niet altijd iets op, dus als die stap niet hoeft te zetten levert dat tijd en meer omzet op.
Zelfvervullende voorspelling
Het allerbelangrijkste is dat je zelf ervan overtuigd bent dat je product waarde vertegenwoordigt. Als je daaraan twijfelt zal je klant dat zeker doen. Een bekend risico dat ondernemers vaak lopen is dat ze voor de klant al invullen of die een product duur vindt. Of dat de klant dit product niet kan betalen. Zulke gedachten kunnen als een self-fulfilling prophecy gaan werken (als jij aanneemt dat je klant je te duur vindt straal je dit verbaal en non-verbaal uit en is de kans groot dat de klant hierin mee gaat). Wees overtuigd van de mogelijkheid dat je je kunt onderscheiden als ondernemer.
3. Je klanten zullen loyaler zijn, omdat ze zien wat er bijzonder is aan jouw product of dienst
Als klant voel je je gewaardeerd als je een uniek product of een unieke dienst koopt. Het geeft je voldoening als je merkt dat er veel kwaliteit verstopt zit in het product dat je kocht. Je zult dan eerder bereid zijn om bij bepaalde tekortkomingen mee te werken aan de ontwikkeling. Het is heerlijk om bevestigd te zien dat je een heel goede aankoop hebt gedaan.
Dat kan ook zitten in de service of de contacten die je met het bedrijf hebt. Word je daar goed behandeld dan ben je vaak vergevensgezinder over eventuele gebreken. Vorige generaties werden vooral door spaaracties aangemoedigd. Hoewel die nog steeds wel goed werken, geldt voor jongere generaties dat ze meer loyaal zijn aan duurzame organisatiedoelen bijvoorbeeld. Neem vooral de tijd om te onderzoeken waar jouw klant naar zoekt als het gaat om de binding met je onderneming. Loyaliteit uit zich weer in andere reacties van je klanten, bijvoorbeeld door positief te promoten. Daarin kun jij je juist onderscheiden als ondernemer.
4. Klanten die achter je producten staan maken reclame voor je
Het is een enorme uitdaging om je reclamebudget slim uit te geven. Waar we 20 jaar geleden ons geld verdeelden tussen radio tv en geschreven media kunnen we nu kiezen uit tientallen manieren om klanten te werven. Van mond tot mondreclame is nog steeds in heel veel sectoren de beste reclame die je krijgen kunt. Soms noemen klanten zelfs voordelen van je diensten of producten die jezelf niet eens had benoemd. Dit is een slimme manier om je te onderscheiden als ondernemer. Als je zelf helder communiceert wat er speciaal is aan je product of dienst zal je klant hier ook eerder een scherpe omschrijving van geven als er met een ander over gesproken wordt.
5. Ze zullen de waarde van je werk ook verdedigen als ze je aanbevelen
Het mooie van een klant die achter je product staat is dat hij of zij je waarde of de prijs-kwaliteitsverhouding of de resultaten van je ook zal verdedigen op het moment dat daarover gesproken wordt.
Voorbeeld: Willem had een coachingstraject bij me gevolgd. Hij liep binnen zijn onderneming tegen uitdagingen aan. Met name op persoonlijk vlak merkte hij dat hij zich kon ontwikkelen en dat een bepaalde aanpak niet meer werkte. Een paar maanden later nam zijn broer contact met ons op. We hoefden niet veel moeite te doen om hem te overtuigen van de toegevoegde waarde van onze coaching. Dat had zijn broer al grotendeels gedaan, door zijn eigen ervaringen te delen met zijn broer.
6. Je hebt meer tijd om aan je producten te werken als je minder inspanning hoeft te doen om klanten te werven.
Als je erop gericht bent om je tijd slim in te delen kijk je natuurlijk naar innovatie. Je kunt niet anders dan goed nadenken over hoe je je tijd verdeelt. Het is zonde als je veel tijd moet besteden aan het werven van klanten, terwijl je daardoor geen tijd overhoudt om unieke producten te maken. Dat kun je een tijdlang volhouden als je diensten of producten levert die uniek zijn, maar op de lange termijn kom je jezelf tegen. Je onderscheidend vermogen staat of valt bij ontwikkeling. Steeds als je blijft voorlopen op je klant, lukt het je opnieuw om je te onderscheiden. Als je merkt dat je zelf minder feeling krijgt met je klant, neem dan iemand in de arm die erg goed is in je vakgebied. Echt het werkt: Door werk uit te besteden kun je je vaak onderscheiden als ondernemer!
Je onderscheiden als ondernemer zit hem in de details
Als mens ben je uniek. De uitdaging is het om dit ook in je werk uit te drukken. Trots te kunnen zijn op dat wat je gemaakt hebt en op de manier waarop je met je klanten omgaat. Te zien wat dit je oplevert. Dat betekent trouwens niet dat het per se foutloos moet zijn. Het is juist mooi als er groei te zien is in je werk. Een klant wil liever dat er iets gedaan wordt met opmerkingen dan dat er eenmalig een dienst of product gepresenteerd wordt waar niets meer aan wordt aangepast.
Lees ook: Jouw Identiteit als ondernemer & personal branding
Diepgang zit ook in de relatie die je aangaat met je klanten
Als je als ondernemer op afstand van je klanten werkt ( qua reisafstand) zul je misschien minder één op één contact hebben. Des te belangrijker is het om jezelf te geven in het contact dat je met je klant hebt. En dan bedoelen we ook echt je helemaal te geven. Klanten merken dat. Dat je er voor ze bent en in het nu bent. En dat je aandacht voor ze hebt en niet afgeleid bent. Niet omdat je niet zonder ze kan, maar omdat je wilt dat ze het optimale uit jouw product of dienst kunnen halen.
Wat is er bijzonder aan je product of dienst?
Alles is al eens uitgevonden. Als je daar vanuit gaat ben je niet onderscheidend. Of toch wel? Jij en je product samen zijn al bijzonder. Ook al zijn er vast meer onderscheidende kenmerken aan je product. Blijf ook kijken naar ontwikkeling van je product. Overal zitten sterke en minder sterke onderdelen aan. Als je voldoende tijd aan je bedrijf kunt besteden heb je ook de tijd om te blijven werken aan het verbeteren van je diensten.
Een voorbeeld
Stel je verkoopt een product om startende ondernemers te helpen online vindbaar te worden. Je kunt eindeloos blijven sleutelen aan nog betere features en een nog mooiere look and feel. Dat zou vele honderden uren en hoofdbrekens kunnen kosten. Als je ervoor kiest om te lanceren en je krijgt je eerste feedback op de geleverde producten, dan zal je groei veel sneller gaan en minder arbeidsintensief zijn.
Impact maken door te doen!
Doen is het nieuwe denken. Het klinkt als een marketing-cliché. Ook is het een manier waarop je je productontwikkeling versnelt en het product verder uitwerkt, bijvoorbeeld via een businesscase. Misschien houd je eerst nog een lagere prijs aan, al sta je al achter de waarde van de inhoud. Je doet veel met de tips die je ontvangt en verbetert zo in hoog tempo je product. Dat is heel wat anders dan klachten afhandelen, omdat er van alles rammelt aan je product. Je product wordt door jouw input, maar ook door de input van je launching customer, via input die je normaal gesproken nooit zo snel zou hebben verkregen.
Je onderscheiden als ondernemer:
Persoonlijke ontwikkeling van ondernemers. Zoals hierboven uit alle ‘ 6 manieren om je te onderscheiden als ondernemer’ blijkt, is dat de ondernemer telkens centraal staat. Door als ondernemer met onzekerheden aan de slag te gaan, met daarbij een aantal praktische, cognitieve oplossingen, merk je al snel het gevolg: Namelijk, meer effectiviteit, meer lol, maar zeker ook minder tijd die je kwijt bent aan het runnen van je bedrijf.
Door met deze onzekerheden aan de slag te gaan, ben je niet langer bezig met het ongezond dichten van ‘gaten’, maar ben je bezig met het opbouwen van een gezond en evenwichtig leven, waar je bedrijf in faciliteert.
Laat je coachen; dit zijn de mogelijkheden:
Coaching voor ondernemers
De mogelijkheden die je vanuit Werk en Vrijheid krijgt om 25 uur te werken en toch een minimaal gelijke omzet te behouden:
- Online training & coaching
- In 5 ijzersterke sessies de basis onder de knie
- Een volledig programma, op maat gemaakt