Geen diepgang halen uit je eigen bedrijf: Wat moet je doen?
18 januari 2019 
8 min. leestijd

Geen diepgang halen uit je eigen bedrijf: Wat moet je doen?

Zinvol in eigen bedrijf? In je werk merk je vaak dat je dingen op de automatische piloot doet. Misschien heb je al een tijdje het idee dat het niet zoveel voorstelt wat je doet. In dit artikel helpen we je om te voorkomen dat je je werk niet meer zinvol vindt. Waar raakt dat wat jouw onderneming maakt grotere thema’s zoals duurzaamheid, maatschappelijke verantwoordelijkheid en mensvriendelijkheid? Wat zorgt voor zingeving in je werk?

Waarom kom jij ’s ochtends je bed uit? Of we het nu zingeving, spiritualiteit óf passie noemen, meer en meer wordt de inhoud van werk belangrijk (purpose), zo blijkt uit onderzoek. Purpose wordt ook wel beschouwd als de drijfveer voor je bedrijf. Wat is je toegevoegde waarde? Waarom benaderen klanten je? Wat heb je aan hen toe te voegen?

Als je antwoord hebt op deze belangrijke vragen kun je beter en effectiever werken. En als je goed weet wat je betekenis is, zul je je klanten beter kunnen bereiken en is je boodschap duidelijker. Er zijn vele ondernemers die niet van zichzelf weten wat hun betekenis is.

Betekenisvol ondernemen

Je werk zinvol vinden

Wie ben ik? Waar wil ik voor vechten? Als mens en ondernemer, waar sta ik voor? Allemaal vragen die je inzicht geven in als je je werk niet meer zinvol vindt.  Ze helpen je om de kern van je bedrijf dichterbij te brengen, als je er tenminste het antwoord op weet te geven. Vaak is het een hele uitdaging om dit concreet te maken. Soms ben je gewoon ergens in gerold en heb je nooit nagedacht over dit soort vragen. Of je hebt een bestaand bedrijf gekocht of geërfd. Wat is het moment waarop je jezelf dit soort vragen begint te stellen? Dat gebeurt meestal als er verveling of tegenslagen plaatsvinden in je leven.

Wanneer is het belangrijk om waarde te vinden in je werk?

In ons leven kennen we allemaal een aantal mijlpalen. Je eerste diploma, je opleiding afronden, voor het eerst een langdurige relatie, je eerste baan enz. Momenten die je je jaren later nog weet te herinneren. Het moment waarop je voor jezelf begon kan ook zon moment zijn. Wat was de aanleiding, waarom koos je voor het risico en wat hoopte je dat het je zou gaan brengen? Allemaal spannende vragen die je jezelf stelt op dat moment.

Als alles eenmaal loopt raken vragen over de waarde van je bedrijf langzamerhand naar de achtergrond. En dan komt dat moment dat je merkt dat je wat moe wordt of dat je jouw werk niet meer zinvol vindt. Het gaat zover dat je minder plezier uit je onderneming haalt. Of je merkt dat het allemaal toch wel tegenvalt. Misschien ben je door de concurrent ingehaald inmiddels en word je langzamerhand minder succesvol. Het zijn redenen die je laten twijfelen aan je ooit genomen beslissing om voor jezelf te beginnen.

Wees dus niet verbaasd als je op zo’n moment dit soort vragen echt belangrijk begint te vinden. Het hoort gewoon bij je ontwikkeling als zelfstandig ondernemer.

klant succes

Je werk weer zinvol maken: hoe doe je dat?

Als je je werk niet meer zinvol vindt is dat niet gewoon een kwestie van het bedenken van antwoorden in op grotere levensvragen. Het draait om zaken die dieper in je persoon weggeborgen zijn. De onderste lagen in je bewustzijn sturen vaak de laag erboven aan. Een voorbeeld:

Je bent een enthousiaste persoon die door hard werken heeft bereikt waar hij nu is. Alle uitdagingen die je tegenkomt pak je direct aan en je zoekt altijd naar een oplossing, hoe sneller hoe liever. Je denkt nuchter na en maakt keuzes die je altijd uit kunt leggen aan een ander en aan jezelf.

  • Wat je zegt: Kom maar op, ik kijk wel hoe ik met dit probleem omga.
  • Wat je denkt: Hoe kan ik dit probleem oplossen waar ik tegenaan loop?
  • Waar je van overtuigt bent: k ga geen probleem uit de weg, want dat lost niets op
  • Wat deel van je uitmaat: Uitdagingen zijn er om aangepakt te worden, je moet gewoon doen wat nodig is

De impact van je bedrijf vergroten

Als je achter jouw betekenis of die van je bedrijf wilt komen, gaat het allereerst om het achterhalen van de reden waarom je deze onderneming hebt, of waarom je je werk graag doet. Stel jezelf hiervoor de ‘waarom-vraag’:

Beschrijf je bedrijfsactiviteit en vraag jezelf af:

  • Waarom….
    • voer ik deze activiteit uit? Omdat de klant dit product graag koopt.
    • koopt de klant dit product graag? Omdat het veel waarde biedt 
    • biedt het product veel waarde? enz. 

Als je deze vraag vaak genoeg beantwoordt kom je steeds dichter naar de kern van wat jouw drijfveer is. Of je komt er achter dat je wienig affiniteit met een bepaald product hebt.

Een ervaren coach zal je ook heel vaak die waarom-vraag stellen op het moment dat je zelf nog niet doorgedrongen bent tot de kern van je betekenis voor de wereld om je heen. Het kan zijn dat je zelf op een gegeven moment denkt moet ik nog blijven doorvragen? Je coach weet uit ervaring wanneer hij je kern bereikt.

Als je de waarom-vraag voor alle produkten hebt behandeld heb je een globaal beeld bij de keuzes die je hebt gemaakt in je dienst- of productaanbod. Je weet alleen nog niets over het tegengaan van de situatie dat je je werk niet meer zinvol vindt. Daar ligt exact de volgende uitdaging, want hoe kijk je bijvoorbeeld tegen je klanten aan?

Betekenisvol zijn

Welke betekenis hebben je klanten voor je?

Houd opnieuw je manier van werken tegen het licht. Ga bij het onderzoeken van hoe je tegen klanten aankijkt vooral in op de hoe-vraag.

  • Hoe
    • ga ik om met klantvragen?
    • kijk ik aan tegen mijn klanten?
    • ga ik om met klanten?
    • behandel ik klanten met problemen?
    • kijk ik tegen mijn medemensen aan?

Zodra je voor jezelf helder hebt hoe je mensbeeld eruit ziet, zie je ook beter wat de invloed is op de manier waarop je met klanten omgaat in je bedrijf. Dit inzicht kun je weer gebruiken bij het opstarten van een nieuw product. Je zou ook kunnen kijken of je klanttevredenheid omhoog kan bijvoorbeeld. Door duidelijke keuzes te maken in het omgaan met je klanten versterk je de identiteit van je bedrijf en dit sluit rechtstreeks aan op de betekenis die jij geeft aan je werk.

Wat voor klanten heb ik het liefst?

Je komt er in de loop van de tijd achter dat je veel verschillende personen naar je toe trekt via je onderneming. Ook hier leer je betekenis te ontdekken door de vragen te stellen die je helpen om erachter te komen wat voor klanten je het liefste helpt.

  • Wat
    • voor klanten heb ik het liefst?
    • zijn de manieren waarop ik deze klanten vindt/ werf?
    • ga ik voor deze klanten doen?
    • is de reden dat ik graag met deze klanten werk?
    • doe ik met klanten die buiten deze klantengroep vallen?

Dus: wie je klanten zijn geeft betekenis aan je bedrijf? Ja dat klopt. Als het aantal klanten duidelijk afneemt, of als je merkt dat de klanttevredenheid omlaag gaat kan dat ook een indicatie zijn dat je betekenis als ondernemer minder duidelijk wordt. Wacht dus niet tot je bedrijf je uit de vingers glipt maar ga vóór die tijd aan de slag met waar je bedrijf om draait.

Wat betekent werk voor mij?

Wat is het juiste moment om te onderzoeken hoe je meer betekenis in je werk kunt vinden? Daar is niet één pasklaar antwoord op te vinden. Je kunt kiezen voor een logisch of natuurlijk moment, zoals het eind van het jaar, of bij het maken van je plannen voor komend jaar.  Wat veel ondernemers niet doen is: kiezen voor het moment waarop je de eerste signalen krijgt: “Ik vind mijn werk niet meer zinvol”.  Als je dat doet onderscheid je je al snel. Als je meer planmatig werkt kun je ook kiezen voor een geregelde beoordeling van de betekenis van je werkzaamheden, om ervoor te zorgen dat je niet overvallen wordt door een wegzakkende passie voor je werk.

Vuistregel hierbij is: Neem de helft van de tijd om AAN je bedrijf te werken en werk niet voor meer dan 80% alleen IN je bedrijf.

Bij grotere ondernemingen heeft men vaak een afdeling om de ontwikkeling van de onderneming te stimuleren. Ben je zelfstandig ondernemer? Dan is dit vaak je eigen taak. Als je hier te afwachtend in bent loop je de kans dat je op termijn minder succesvol bent. Het kan ook zijn dat je zelf je werk niet meer zinvol  vindt en de betekenis van wat je doet kwijtraakt. En dat je langzamerhand steeds minder betrokkenheid en enthousiasme kunt opbrengen voor dat waar je misschien ooit met zoveel overtuiging aan begon. Laat het niet zover komen.

passie in werk terugvinden

5 tips om je zingeving te versterken als ondernemer/ zelfstandige

Ook als je zelfstandig bent of je werkt met één of meerdere partners samen kun je er tegenaan lopen dat het tegenvalt. Wat doe je om dit verschijnsel, “het indutten”, tegen te gaan?

  1. Kies een coach die een grote waarde kan toevoegen aan jou als persoon
  2. Verzamel mensen om je heen die kritisch naar je product of dienstverlening kijken
  3. Bekijk situaties die je tegenkomt geregeld vanaf een afstand, om te blijven kijken hoe scherp je nog bent in je werkzaamheden.
  4. Zorg dat je concreet en helder hebt wat je drijfveren zijn voor je ondernemerschap
  5. Neem signalen ( juist ‘zwakke’ signalen) serieus die maken dat je gaat nadenken over de betekenis van je werk.

Het lijkt allemaal zo simpel. Als je anders tegen jezelf aan kijkt kijk je ook anders tegen je bedrijf aan. Zodra je anders tegen je bedrijf aankijkt, kijk je ook anders tegen de ontwikkeling en het nut van je onderneming. En toch ligt daar de sleutel. De sleutel die je steeds meer voldoening gaat geven over dat waar jij je voor inzet. Het draagt sterk bij tot je identiteit en de eigenheid van je onderneming. De ondernemers die steeds blijven ontwikkelen en schaven aan hun bedrijf zijn, trotser, gelukkiger en hebben betere resultaten. Zij hechten meer betekenis aan hun onderneming. Eén ding hoor ik ze nooit meer zeggen: Ik vind mijn werk niet meer zinvol.

Coaching

Met de coaching van Werk & Vrijheid, krijg je niet alleen het stuur over je eigen bedrijf en leven. We zorgen ervoor dat je de kapitein wordt.

Na onze coaching ben jij degene die een bedrijf heeft dat je leven faciliteert. Je haalt plezier uit je eigen bedrijf, omdat dat één van je voorwaarden is voor jouw leven. Doordat je leert wie je bent, wat je kunt en wat je niet kunt, word je de meester in het indelen van je tijd. Zodanig dat je jouw bedrijf in 25 uur kunt runnen. Niet door time management en allerlei hoogdravende effectiviteit en managementtheorieën, maar door onze ervaring met je te delen. En je regelmatig even de spiegel voor te houden.

We coachen je in 3 fases op zekerheid, diepgang en kracht. Daarmee pakken we het probleem aan waarvan jij dacht dat het onoplosbaar was: maximaal 25 werken en toch succesvol zijn.

Coaching voor ondernemers

De mogelijkheden die je vanuit Werk en Vrijheid krijgt om 25 uur te werken en toch een minimaal gelijke omzet te behouden:

zinvol zijn

Over de schrijver
Ik ben Don Kanters. Eigenaar en oprichter van Werk & Vrijheid. Met mijn blogs en coaching wil ik je laten zien dat hard werken alleen niet de sleutel tot succes is. Met de juiste strategie houd je meer tijd over, voor zaken die er echt toe doen!
Reactie plaatsen