Jouw Identiteit als ondernemer & personal branding
30 maart 2019 
7 min. leestijd

Jouw Identiteit als ondernemer & personal branding

De identiteit van jouw bedrijf en jouw identiteit als ondernemer zijn meer dan alleen maar een website of logo met een mooi verhaal. Als bedrijf wil je dat wie je bent, overeenkomt met wat je uitstraalt. Ieder is uniek en heeft een eigen identiteit. Die identiteit bepaalt mede het imago van je bedrijf, of je dat nu bewust bent of niet. Hoe bewuster jij bent van je eigen identiteit, hoe gerichter je dit kunt doortrekken naar je onderneming. Jouw identiteit is dus altijd bepalend voor het imago dat je neerzet. De eerste indruk is enorm belangrijk voor ondernemers en dus stel je maar al te graag je unieke bedrijfsidentiteit vast.

Jouw identiteit

Wat is jouw identiteit, hoe ontdek je jouw unieke en authentieke identiteit en hoe trek je dit succesvol door naar het merk dat je neerzet met je onderneming? In dit blogartikel duiken we dieper in op dit onderwerp en vertellen we jou meer over het belang van een unieke bedrijfsidentiteit en welke voordelen dit oplevert voor jou als ondernemer.

Tips voor personal branding

Waarom je investeert in een unieke bedrijfsidentiteit

Klanten willen graag ergens bij horen. Bedrijven moeten een fijn gevoel geven, anders is de kans op een aankoop nihil. Bovendien moet er een reden zijn waarom klanten iets afnemen bij bedrijven. Mensen vinden het prettig om te weten waar een bedrijf voor staat, wat hun identiteit is. Ze willen dus ook weten wat jouw identiteit is. Dit zie je bijvoorbeeld terug in onderstaande voorbeelden.

Tony’s Chocolonely

Een goed voorbeeld is Tony’s Chocolonely. Dit bedrijf is bekend geworden door een honderd procent vrije slavenreep en is volledig verweven met de bedrijfsidentiteit. Dit is iets wat mensen aanspreekt en dus vinden ze het niet erg om daar iets meer voor te betalen. Bovendien is de kwaliteit van de chocoladerepen ook nog eens superlekker.

Apple

Nog een ander voorbeeld: Apple. Dit merk is uiterst succesvol, maar toch maken ze weinig producten. Hoe kan dat? Apple heeft focus en brengt slechts selectief een nieuw product op de markt en maakt dit het liefst zo simpel mogelijk voor klanten. Dat wat ze wel verkopen is extreem goed. Ken Segall, auteur van het boek Insanely Simple over Apple, zegt het volgende over Apple: “Apple is al jaren succesvol, mede doordat de waarden van dit merk door de jaren heen niet veranderen, zelfs als de wereld daaromheen wel verandert. Bovendien zit voorkeur voor eenvoudig bij mensen ingebakken.”

identiteit ondernemer

Enzo Knol

Vooruit, nog een klein voorbeeldje dan: Enzo Knol. Hij heeft inmiddels honderden miljoenen views achter zijn naam staan en verdient bakken met geld. Hij gebruikt zijn eigen naam als personal brand en dit maakt hem uiterst succesvol in wat hij doet. Wat is zijn geheim? Hij presenteert zichzelf als merk aan zijn doelgroep en dit heeft hem zeker geen windeieren gelegd. Dagelijks uploadt hij een nieuwe video waarin hij zijn dagelijkse momenten deel met de kijker.

Dit maakt het dus uiterst relevant voor jou als ondernemer om uit te zoeken wie je nu eigenlijk bent, wat je passie is en wat je drijfveren zijn om te ondernemen. Dus: wat is jouw identiteit?

Ontdek je eigen identiteit

De basis voor jouw bedrijf begint met het kennen van jouw identiteit. Net als ieder mens heb jij sterke en wat minder sterke kanten. Veel mensen zijn te gefocust op het versterken van de ‘zwakkere kanten’. Ze leggen de focus op iets waar ze eigenlijk helemaal niet zo goed in zijn. Dit geldt ook voor veel ondernemers. Bij zowel jouw identiteit, als die van je bedrijf gaat het er echter om waar je goed in bent en waar jouw persoonlijke kracht ligt. Als schrijver ben je waarschijnlijk geen ster in je verhaal delen op een groot podium en als coach is administratie misschien niet jouw sterkste kant. Zwakheden hoef je gelukkig niet weg te stoppen, maar laat je aanvullen door andere mensen of professionals. Door jouw unieke kracht te ontdekken, werk je als een magneet en trek je ongetwijfeld de nodige klanten aan.

Personal branding: zet jezelf als authentiek persoon in de markt

Binnen bedrijven wordt er steeds meer gesproken over personal branding voor ondernemers. Personal branding is een fenomeen dat is overgewaaid uit Amerika. Bij personal branding gaat het niet om jouw buitenkant, jouw personal brand is namelijk wie je bent. Door het meest unieke van jezelf te laten zien, deel je de essentie van wie je bent. Wat wil jij nu diep vanuit je hart delen met je doelgroep? Dit maakt je uiterst succesvol in wat je doet. Tesla heeft bijvoorbeeld als missie om de wereldwijde overgang naar een toekomst van duurzame energie te versnellen. Oprichter Elon Musk wil de opwarming van de aarde terugdringen en stelt dit belang boven het maken van persoonlijke winst. Een boodschap die op de een of andere manier als magneet werkt. Juist zijn missie om de wereld te verbeteren heeft Elon Musk succesvol gemaakt in wat hij doet.

De voordelen van personal branding

Dit maakt het voor interessant om na te denken over wie je bent als ondernemer en wat je drijfveren zijn. Personal branding kan jou hier goed bij helpen. Personal branding voor jouw identiteit als ondernemer levert je namelijk een aantal aantrekkelijke voordelen op. Wij zetten ze voor je uiteen:

– Je vergroot de herkenbaarheid van producten en diensten die je verkoopt.
– Een sterke identiteit leidt tot meer aantrekkingskracht in de niche waarin je werkzaam bent.
– Met een sterke personal brand creëer je ruimte voor meer opdrachten.
– Mensen voelen zich geïnspireerd door jouw missie en zullen daardoor eerder een product of dienst bij je afnemen.
– Als bekend personal brand kun je hogere tarieven vragen voor wat je doet of verkoopt.

Door aan je eigen personal brand te werken, trek je dit automatisch door naar je eigen zaak. Het is dus zeker zinvol om met personal branding aan de slag te gaan.

Hoe bepaal je jouw identiteit als bedrijf

Wat als jij je identiteit niet kent?

Ben jij niet bewust van wie je bent en wat je uitstraalt? Dit heeft uiteraard impact op je bedrijf. Hoewel je misschien waanzinnig je best doet, dagelijks veel uren spendeert aan het succesvol maken van je bedrijf, blijven opdrachten helaas uit. Hoe komt dat? Je website ziet er namelijk gelikt uit en daar ligt het zeker niet aan. Toch is er één iets dat mist: een kloppend hart. Mensen willen jouw identiteit voelen op jouw websit; ze willen verbinding voelen met jou. Dit kan alleen als jij weet wat je kernwaarden zijn, wat je belangrijk vindt, wat je waarden zijn en welke boodschap je uitdraagt. Hiermee leg jij de basis voor een succesvolle aankoop.

Word geen na-aper of eenheidsworst

De ondernemerswereld zit vol na-apers. Daarom moet het meer dan duidelijk zijn waarom mensen bij jou aankloppen en waarin jij verschilt van je concurrentie. Jouw identiteit is hierbij cruciaal. Laat daarom zien wie je bent, wat je wilt uitstralen en word vooral geen eenheidsworst. En wees vooral niet bang om te laten zien waar je goed in bent, zelfs als je twijfelt aan je eigen kunnen. Zolang mensen een klik met jou voelen, komen ze bij jou uit en is geld een veel minder grote issue. Zorg daarom dat het hart in jou en je bedrijf klopt en maak dit zichtbaar in alles wat je doet, onderneemt en laat zien.

Kies specialistisch en word succesvol

Het ontwikkelen van een unieke bedrijfsidentiteit trekt dus altijd mensen aan. Het is zelfs zo dat hoe kleiner en specialistischer je bent, hoe beter dit is voor het succes van je bedrijf. Door duidelijk voor jezelf te kiezen, word je ook eerder gekozen door klanten. Focus is daarbij enorm belangrijk. Je kunt onmogelijk iedereen te vriend houden of de gehele wereld aanspreken. Door je toe te leggen op dat waar jij goed in bent, is de kans op overleven vele malen groter.

Hoe word je een specialist

Een goed voorbeeld is Gordon Ramsey. Deze topkok trekt talloze restaurants uit het slop. Hoe hij dit doet? Hij schrapt het grootste gedeelte van de menukaart en legt zich toe op het optimaal bereiden van enkele gerechten. Je kunt onmogelijk de gehele wereld bedienen, maar wat je wel kunt doen, is dichtbij jezelf blijven. Leven en werken vanuit je passie. Dat maakt je uiteindelijk tot de persoon die werkelijk succesvol is wat hij of zij doet.

Laat je coachen door Werk en Vrijheid

Zoek je naar de identiteit van jouw bedrijf en kun je hierbij wel een steuntje in de rug gebruiken? Jouw identiteit ontdekken en dit succesvol doortrekken naar je onderneming? Laat je coachen door Werk en Vrijheid en word succesvol in wat je doet. Wij bieden je diverse programma’s die helpen om je sterke kanten te verbeteren, daadkrachtige keuzes te maken óf beter te focussen. Wij maken je bewust van wie je bent en welke keuzes belangrijk zijn om daadwerkelijk kapitein te zijn op je eigen schip.

Plan daarom direct een kennismaking in met ons als coaches of meld je aan voor een van onze coaching-trajecten. Dit doet je ongetwijfeld goed en helpt jou succesvol te zijn in wie je bent. Wij zijn Ruud Meulenberg en Don Kanters van Werk en Vrijheid en wie ben jij?

Coaching als je succesvoller wilt zijn in minder uren

De mogelijkheden die je vanuit Werk en Vrijheid krijgt om 25 uur te werken en toch een minimaal gelijke omzet te behouden:

 

Onzekerheden van ondernemers

Over de schrijver
Ik ben Don Kanters. Eigenaar en oprichter van Werk & Vrijheid. Met mijn blogs en coaching wil ik je laten zien dat hard werken alleen niet de sleutel tot succes is. Met de juiste strategie houd je meer tijd over, voor zaken die er echt toe doen!
Reactie plaatsen