Besluiteloosheid: Dit zijn de 5 gevaren voor ondernemers
20 oktober 2019 
8 min. leestijd

Besluiteloosheid: Dit zijn de 5 gevaren voor ondernemers

Besluiteloosheid: Dit zijn de 5  gevaren voor ondernemers

Als je je steeds wilt aanpassen

Besluiteloosheid, niet kunnen kiezen, twijfelen, geen knopen doorhakken. Als je als ondernemer hiermee te maken hebt kan dat knap lastig zijn. Welke redenen kunnen er zijn voor besluiteloosheid? Heeft iedereen er weleens last van? Is het iets dat je afleren kunt? Hoe ga je om met de voor- en nadelen van besluiteloosheid? In dit artikel gaan we hier verder op in.

 

Hoe groot is bij jou de behoefte om je aan te passen aan de wensen van je klant? Is die altijd koning? Hoever ga jij in het pleasen van je klanten en je omgeving? Laat een ervaren businesscoach jou begeleiden bij je ontwikkelpad in voor je eigen wensen opkomen!

 

 

Lees ook: Wat maakt dat je als ondernemer op je tenen loopt?

 

Altijd je klanten pleasen helpt niet en versterkt besluiteloosheid

 

Welke redenen kunnen er zijn voor besluiteloosheid?

We bespreken de 5 belangrijkste redenen:

  1. Pleasen
  2. Alleen naar successen kijken
  3. Je richten op één punt
  4. Bang zijn dat je verliest
  5. Je vooroordelen willen bevestigen

 

Merk je aan jezelf dat je geen beslissingen durft te nemen? Dat je steeds vaker veel tijd nodig hebt om knopen door te hakken? Je er tegenop kunt zien om te moeten kiezen? Onze coaches helpen je daar steeds beter in te worden! Neem direct contact op.

 

Lees ook: Hoe kan een coach je helpen?

Jan

Jan zocht vaak bevestiging in zijn omgeving. Voor zijn keuzes, maar ook voor de beslissingen die hij in zijn bedrijf nam. Zelfs zijn personeel probeerde hij het steeds naar de zin te maken. Hierdoor paste hij zich geregeld aan, zelfs op momenten dat dit niet handig was. Zo had hij een medewerker die al jaren niet goed meer functioneerde. Hij hield zichzelf voor dat diegene ooit wel goed gewerkt had. Het was inmiddels bijna 5 jaar geleden dat diegene naar behoren had gefunctioneerd had. Toen ik hem vroeg hoe hij dit voor zichzelf verklaarde, zei hij:”Ja, nu je het zo zegt”…. Jan wist niet eens dat hij al jarenlang bepaalde beslissingen uitstelde.

 

Lees ook: Welke keuzes maak je als ondernemer?

Pleasen

Jan had te maken met pleasegedrag. Dat noem je zo, wanneer iemand het graag een ander naar de zin maakt. En dan niet zomaar, maar als je de neiging hebt om koste wat kost te zorgen dat anderen het fijn hebben. Jezelf wegcijferen en daar dan een compliment voor krijgen is dan zo ongeveer het hoogst haalbare. Dat gedrag is niet altijd even effectief, dat zul je begrijpen. Het kan maken dat je je eigen gevoel en keuzes op een gegeven moment niet meer durft te maken, omdat je die ook afhankelijk maakt van wat anderen goed uitkomt. Op termijn kun je hierdoor je eigen gevoel voor wat je wel en niet graag wilt kwijtraken.

 

Lees ook: Jezelf wegcijferen, geen slim idee als ondernemer.

 

Een besluit nemen

Op het moment dat je een besluit wilt nemen dat tegen het oordeel van de meesten in gaat dan moet je krachtig zijn. Het volgen van de anderen kan leiden tot het dertien in een dozijn-ondernemerschap. Als bedrijfseigenaar is dat wat je niet wilt. Het leidt tot groepsdenken. Het zit in ieder geval creativiteit en uniek denken in de weg. Neem dus je eigen beslissing en durf af te wijken van het gros van de ondernemers, als je daar een reden toe ziet. Vanuit commercieel oogpunt is het sowieso een slimme keuze om de massa niet te volgen.

 

Lees ook: Wat helpt je om sneller te kiezen als ondernemer?

 

Alleen maar naar successen kijken

Heb je enig idee wat de reden is dat Steve Jobs zo vaak als voorbeeld wordt neergezet (ik heb het zelf ook weleens gedaan)? Omdat we ons vooral richten op successen die door een ander behaald zijn. Het succes van een ander is geen garantie voor ons succes. Je bewust zijn wat de belangrijkste bedreiging voor je bedrijf kan zijn is minstens zo wezenlijk voor succes. Het doet ook nog iets anders, je krijgt de neiging om je te gaan vergelijken met het resultaat van een ander die het goed gedaan heeft. Veel verlammender kunnen voorbeelden niet werken eigenlijk.

 

Besluiteloosheid kan nare gevolgen hebben voor ondernemers

 

Vergelijken

Zeg nou zelf, van jezelf vergelijken met een ander word je maar zelden beter. Volgens Michael Straczynski is het levenspad een soort zich uitrollend pad voor je dat achter je weer oprolt. Daar kan niemand anders overheen lopen. Een goede coach zal je ook nooit aanraden om het pad te volgen dat hij gevolgd heeft, maar je leren het jouwe te vinden.

 

Lees ook: Hoe duur ben je in vergelijking met de concurrent?

 

Je richten op één punt

In een gesprek wordt weleens gesproken over een haakje hebben, naar een onderwerp waar je gesprekspartner in geïnteresseerd is. Dit zou je met het openingsbod kunnen vergelijken in een onderhandeling. Door een bepaalde richting te denken geef je vaak al een eerste indruk over een bepaalde kwestie. Dat wordt ook wel het referentie-effect genoemd. Je gooit dan als het ware het anker in een gesprek uit. Van daaruit leg je al het maximale stuk beweging min of meer vast dat er kan plaatsvinden. Het heeft te maken met hoe je ergens naar kijkt. Als je ergens 40% kans maakt om te slagen probeer je het. Als op dezelfde plek 60% kans is dat je het niet haalt en je legt daar de nadruk op en ga je het dus niet eens proberen. Door zich op het negatieve te richten (glas = halfleeg) worden ondernemers dus vaak besluiteloos.

 

Lees ook: Hoe ga je moeilijke keuzes maken als ondernemer?

 

Prijsonderhandelingen

Als je hoog inzet bij prijsonderhandelingen dan zal dat eerder tot een uiteindelijk hoger bedrag leiden dan een concurrent die lager inzet. Zelfstandig coaches bijvoorbeeld lopen hier weleens tegenaan als ze met een particulier of een ondernemer moeten onderhandelen over de prijs. Als je iemand bent die denkt vanuit negatieve referentiepunten ( hij of zij zal het wel duur vinden), dan zul je minder besluitvaardig zijn. Negatief ingestelde referentiepunten (= het richten op één punt) kunnen je beletten om een besluit te nemen. Je bent zelf degene die de punten vaststelt. Door te kijken of je een referentiepunt positief kunt vertalen, help je jezelf om besluitvaardiger te worden.

 

Lees ook: Prijzen vaststellen in je bedrijf , hoe doe je dat?

 

Bang zijn dat je verliest

Als je bang bent om iets te verliezen kan dat je irrationeel maken; het verlamt je of maakt je besluiteloos. Het is een sterke emotie. Mensen gaan onlogische dingen doen uit angst om iets kwijt te raken. Zo zijn we volgens onderzoek eerder bereid risico te nemen als we bang zijn om iets kwijt te raken. De uitdaging om iets te kunnen winnen of erop vooruit te kunnen gaan is minder sterk dan dat we willen knokken om iets niet te verliezen. Ook hierdoor kunnen we dus besluiteloos worden.

 

Lees ook: Hoe kun je verliezen tegengaan in je bedrijf?

 

Hoe ga je om met verliezen in je bedrijf als gevolg van besluiteloosheid

Je vooroordelen willen bevestigen

In ons leven zijn we vaak op zoek naar bevestiging van onze ideeën, of het gelijk krijgen. In het buitenland heet dat ook wel de confirmation bias. Als je een hekel hebt aan iemand die minder goed functioneert in zijn werk zul je eerder openstaan voor voorbeelden die je gelijk laten zien. Je zult alleen nog maar voorbeelden zien die jouw oordeel bevestigen. Als je zoekt naar redenen om je vooroordelen juist te ontkrachten zal je oordeel veel reëler zijn. Jouw behoefte aan bevestiging kan je  besluiteloosheid in stand houden.

 

Lees ook: Zekerheid, waar vind je dat als ondernemer?

 

Heeft iedereen er weleens last van?

Die vraag is lastig te beantwoorden. Succesvolle knopendoorhakkers hebben misschien wel de minste last van besluiteloosheid, maar sommige keuzes zijn nu eenmaal moeilijk om te maken. Je hoeft je dan ook niet schuldig te voelen als je het idee hebt dat je af en toe wat lastiger kiezen kunt. Soms kan besluiteloosheid een signaal zijn dat je misschien een bepaalde knoop juist niet door moet hakken op dat moment. Maar hoe herken je wanneer je wel en niet besluiteloos mag zijn?

Vragen stellen

Door jezelf de volgende paar vragen te stellen:

  • Heb ik alle (of veruit het grootste deel van de) benodigde informatie?
  • Gaat er iets wezenlijks veranderen als ik een week wacht met het maken van een keuze?
  • Wat zijn de voordelen van wachten met beslissen?
  • Welke zijn de nadelen van wachten met beslissen?
  • Wegen de nadelen op tegen de voordelen?
  • Hoe voelt de beslissing?

Natuurlijk zijn er nog meer vragen die je jezelf kunt stellen om helderheid te krijgen bij het maken van verstandige keuzes, maar de meeste beslissingen die niet een lange voorbereiding nodig hebben kun je aan de hand van deze vragen maken.

 

Lees ook: Stappen zetten in je ondernemerschap

 

Het vlot en niet volledig door angst geregeerd kiezen is geen luxe, maar een basisvoorwaarde voor vee ondernemers.. Steeds vaker spreek ik bijvoorbeeld coaches die het maken van keuzes tot de lastigste dingen in het runnen van hun onderneming maken. In een tijd waarin de keuzes bijna onbeperkt zijn is die uitdaging groter dan ooit. Zeker als je bedenkt dat iemand voor keuzes steeds meer alternatieven voorhanden heeft, zowel on- als offline. Het is dus niet de besluiteloosheid waar succesvolle ondernemers goed mee omgaan, maar het handlen van de angst die ze tegenkomen. Die ondernemers beseffen zich dat er nu eenmaal angst is als ze voor belangrijke beslissingen staan. Ze beseffen ook dat in tijden van stress en druk er ook meer spanning op beslissingen staat.

 

Lees ook: Met welke angst wil je als ondernemer niet te  maken hebben?

 

Is het iets dat je afleren kunt?

Het goede nieuws is, met angst en dus met besluiteloosheid kun je leren omgaan. Het gaat niet snel, maar is zeker hoopvol. Het loont de meoite om ermee om te leren gaan. Als je je ontwikkelt in een bepaalde richting ben je je allereerst bewust van je onkunde, daarna ontwikkel je je kunde daarna ben je je niet eens meer bewust van je kunde. Daarvoor is het van belang dat je minstens 90 dagen de tijd vindt om te wennen aan een gewoonte. Bij een terugval begint de dagteller niet meer opnieuw op nul, maar ga je de dag erna gewoon verder op de oude voet.

 

Jouw beslissingen zijn waar je bedrijf op wacht. Welke stappen zet je om je werk goed te kunnen indelen? Wat kan een coach hierin doen? Waar kies je die op uit?

 

Niet kiezen en besluiteloos zijn is ook een keuze

 

Hoe ga je om met de voor- en nadelen van besluiteloosheid?

Je hebt kunnen zien dat je besluiteloosheid je soms kan behoeden voor fouten. Dat heet geen besluiteloosheid, maar verstandig keuzes maken. Met bovenstaande vragen kan iedereen bepalen welke hulp hij nodig heeft om besluiteloosheid te minimaliseren en te onderbouwen waarom een keus gemaakt is.

 

Bij Werk & Vrijheid helpen we succesvolle ondernemers om hun werk in minder tijd uit te voeren en zo meer balans in hun leven te hebben. De mogelijkheden die je vanuit Werk en Vrijheid krijgt om 25 uur te werken en toch een minimaal gelijke omzet te behouden:

 

Niet besluiteloos maar succesvol worden als ondernemer

Over de schrijver
Ik ben Don Kanters. Eigenaar en oprichter van Werk & Vrijheid. Met mijn blogs en coaching wil ik je laten zien dat hard werken alleen niet de sleutel tot succes is. Met de juiste strategie houd je meer tijd over, voor zaken die er echt toe doen!
Reactie plaatsen