Slimme Gewoontes, hoe effectief zijn ze om succesvol te worden? Onze gewoontes bepalen 50-95% van ons gedrag en onze keuzes, elke dag weer. Als ondernemer heb je ook zo je gewoontes. Ze kunnen je redden of je remmen. Op welke manier zet je je gewoontes zo slim mogelijk in? Hoe kom je aan gewoontes? Welke gewoontes helpen je om je werk in minder tijd uit te voeren?
Aandacht voor slimme gewoontes
Dat slimme gewoontes belangrijk zijn wisten ze in de jaren 80 al. Stephen Covey schreef in 1989 het boek ‘7 Habits of Highly effective people’. In het nederlands vertaald als: ‘De 7 Eigenschappen van effectief Leiderschap’. Dat zijn: Wees proactief (persoonlijk inzicht), begin met het einde in gedachten (persoonlijk leiderschap), belangrijke dingen eerst (persoonlijk management), denk in termen van win/win (interpersoonlijk leiderschap), probeer eerst te begrijpen en dan pas begrepen te worden (empathische communicatie), werk synergetisch (creatieve samenwerking) en hou de zaag scherp (evenwichtige zelfvernieuwing).
Op welke manier zet je je gewoontes zo slim mogelijk in?
Gewoontes zijn manieren voor je brein om ervoor te zorgen dat werkzaamheden je zo min mogelijk inspanning kosten. Door slimme gewoontes in te zetten maak je met weinig inspanning toch veel vorderingen in effectiviteit. Op Youtube is onder het onderwerp neuroplasticiteit hier een aantal filmpjes over te vinden. Deze bijvoorbeeld:
Voorbeeld: Denk jij er over na met welke hand je je tandenborstel ’s ochtends pakt? Nee dat gaat automatisch. Door gewoontes te gebruiken waar dat kan maak je een effectiever gebruik van je tijd, tegen zo min mogelijk inspanning en tijdsverlies. Dingen die je gewend bent te doen leveren ook vaak de minste fouten op.
Hoe kom je aan gewoontes?
Slimme gewoontes in je brein zijn een soort paadjes die je vanzelfsprekend loopt. De uitdaging is het om een gewoonte aan te kweken, het kost gemiddeld tussen de 45 en 90 dagen om iets tot vaste en slimme gewoontes te maken. In die tussentijd zul je dus echt moeten wennen. Dat maakt het lastig om dingen te veranderen in je leven, of het nu gaat om je gedrag of om het aanpassen van een andere werkwijze. We zien het bijvoorbeeld met goede voornemens in het nieuwe jaar. Die zijn vaak eind januari alweer vergeten. Als het lukt om een positieve verandering in je leven door te voeren op de langere termijn gaat je dat zeker voordeel bieden.
Lees ook: Zelfvertrouwen als ondernemer: hoe boost je je zelfverzekerdheid?
1% beter per dag.
In een dag kun je vaak minder veranderen dan je denkt, maar in een jaar veel meer dan je denkt. Dat is de gedachte achter: 1% beter per dag. Als je ervan uitgaat dat het wennen aan nieuwe slimme gewoontes ongeveer 90 dagen kost kun je dus in een jaar tijd heel grote veranderingen doorvoeren! We gaan nu in op 7 slimme gewoontes die maken dat je je werk in 25 uur per week kunt uitvoeren.
Zou jij ook in 25 uur per week je werk willen doen zonder omzetverlies?
Welke gewoontes helpen je om je werk in minder tijd uit te voeren?
Gewoonte 1: Begin je dag met een dagboekpagina
Als je schrijft wat je die dag zoal doen wilt zul je in de loop van de dag echt een stuk productiever en dus effectiever worden. Maar wat ga je schrijven in je dagboek dan? Wat je plannen voor die dag zijn, waar je over droomt, hoe je op korte en lange termijn gaat groeien enz. Kijk één keer per maand je dagboek door of kies een moment waarop je inspiratie nodig hebt. Op deze manier ontstaat er een heldere lijn voor jezelf die je op momenten dat je het even niet meer weet, kunt aanhouden.
Gewoonte 2: Kies een coach/sparringpartner.
Als je iemand hebt in je omgeving die je aanvult, verder is dan jij of die je goed op scherp kan zetten gaat je dat enorm helpen om effectiever met je tijd om te gaan. Het kan ook zijn dat je compagnon of een andere samenwerkingspartij deze rol op zich neemt. Let er dan wel op dat er geen hinderlijke hiërarchische arbeidsverhouding meespeelt, dat werkt averechts. Resultaat: 5-25% verbetering op het rendement van je langetermijn werkzaamheden.
Gewoonte 3: Neem een tijdstip op de dag om te meten of je plezier hebt in je werk;
Veel ondernemers kiezen ervoor om getrouw maar futloos te doen wat hun klanten vragen, ze worden geleefd. Je kunt pas voor een ander waarde toevoegen als je zelf ook toegevoegde waarde ervaart. Plezier is één van de belangrijkste toegevoegde waardes die er is. Het is geen luxe, maar een basis-voorwaarde. Hoewel het doen van een aankoop een rationeel lijkt, koopt graag van een ondernemer die je iets gunt. Iemand die plezier uitstraalt gun je meer. Je zult dus gemakkelijker verkopen en daarmee effectiever zijn. Resultaat: 5-10 tijdsbesparing op je verkoopresultaat.
Gewoonte 4: Kies een gedachte die je vertrouwen in wat je doet versterkt.
Een overtuiging met jezelf delen waar je helemaal achter kunt staan helpt je om succesvol te worden. Als je bijvoorbeeld voor jezelf de overtuiging hebt dat je bezig bent een mooi bedrijf op te bouwen dan helpt het om dat elke dag jezelf voor ogen te hebben. Dat kan via een een notitieblaadje op je beeldscherm of je autostuur, of via een opmerking die je voor de spiegel maakt tegen jezelf. De kracht zit hem in de herhaling en het daarin gaan geloven.
Gewoonte 5: Neem minstens 5 minuten ( maar liever langer) om naar buiten te kijken.
Neem lekker de tijd om na te denken over verbeteringen of veranderingen die je door wilt voeren, of juist over het verdergaan op een ingeslagen weg.
Gewoonte 6: Zorg dat je een half uur beweegt, iedere dag.
Een wandeling, een stukje joggen, fietsen of wat dan ook. Het gaat niet om de inspanning, maar om de combinatie van frisse lucht, fysiek actief zijn en het echt bezig zijn met je omgeving zonder dat je met presteren bezig bent. Hier kun je je dag mee beginnen, maar rond de lunch of op de heen en terugreis van je werkplek kun je deze activiteit ook ondernemen
Gewoonte 7: Bereid je dag voor en rond hem af.
Het maakt je dag veel effectiever als je een dag lang gefocust werken kunt. Dat doe je door van tevoren te kijken wat je wilt bereiken die dag. Effectieve ondernemers plannen hoogstens de helft van hun dag vol als ze werken in een omgeving waarin veel veranderingen in de loop van de dag plaatsvinden. Dat maakt je een stuk flexibeler en tegelijkertijd geeft het je voldoening dat je dat wat je wilde doen ook af hebt kunnen ronden.
Wat is het verschil tussen een gewoonte en een eigenschap?
Een gewoonte leer je jezelf aan. Een eigenschap kun je ontwikkelen, maar kan ook bij je natuurlijke talenten horen. Bij eigenschappen gata het meer om hoe je omgeving je kenmerken ervaart, terwijl gewoonten meer de werkende principes zijn op de achtergrond. Je gewoontes helpen je om je eigenschappen naar buiten toe te tonen. Naarmate je je gewoontes meer en meer eigen maakt krijgen anderen om je heen dit in de gaten en zullen ze het als een eigenschap van jou gaan zien. Dan is van toepassing wat Julien van Diest schreef: “Gewoonte is passie die aan geheugenverlies lijdt”. Je gewoonte volgt je passie. Daarmee word je een voorbeeld in een bepaalde eigenschap. Zodra je een rolmodel bent voor een bepaalde eigenschap zul je merken dat je sneller mensen kunt overtuigen, dat ze eerder dingen van je aannemen en je zels gaan benaderen vanwege je kennis en ervaring over dit onderwerp.
Je onderscheiden als ondernemer:
Persoonlijke ontwikkeling met slimme gewoontes. Zoals hierboven uit ‘ 7 Gewoontes van hoogst effectieve ondernemer’ blijkt, is dat de ondernemer telkens centraal staat. Door als ondernemer met je gewoontes aan de slag te gaan, met daarbij een aantal praktische, cognitieve oplossingen, merk je al snel het gevolg: Namelijk, meer effectiviteit, meer lol, maar zeker ook minder tijd die je kwijt bent aan het runnen van je bedrijf.
Hierdoor ben je niet langer bezig met het ongezond dichten van ‘gaten’, maar ben je bezig met het opbouwen van een gezond en evenwichtig leven, waar je bedrijf in faciliteert.
Coaching voor ondernemers
De mogelijkheden die je vanuit Werk en Vrijheid krijgt om 25 uur te werken en toch een minimaal gelijke omzet te behouden: