Succesvol worden als ondernemer: hoe doe je dat?

Hoe word je succesvol als ondernemer? Het is de vraag die veel mensen bezighoudt als ze willen starten als ondernemer: hoe word ik succesvol als ondernemer? Wat zijn de succesfactoren van het ondernemerschap? Ook mensen die al langer een eigen bedrijf hebben, vragen zich dat regelmatig af, zeker als hun business minder goed loopt dan gepland. Niet iedereen weet immers wat er nodig is om een succesvol ondernemer te zijn. Ook werken velen enorm veel uur om succes te waarborgen. Met dit artikel brengen we je een succesvol ondernemerschap een stuk dichterbij.

Wil je succesvol worden als ondernemer, maar wil je jezelf niet helemaal kapot werken?

Net als wij, in 25 uur je bedrijf leiden en een goed leven hebben?

Bekijk hier het captainprogramma

Focus en keuzes maken

Eén van de belangrijkste redenen waarom ondernemers succesvol zijn (en anderen niet of minder) is dat ze focus hebben. Ze hebben een doel voor ogen en daar werken ze naar toe. Ze weten (of hebben door ervaring geleerd) wat belangrijk is en wat minder of niet. Benoem dat doel voor jezelf en vertel het tegen een aantal mensen om je heen. Je zal namelijk regelmatig verleid worden door mogelijkheden die je op je pad tegenkomt. Stel jezelf dan de vraag: dient dit mijn doel? Spar met mensen die kennis van zaken hebben en/of jou goed kennen. Bij die focus hoort dus ook keuzes maken. Je kan bijvoorbeeld als ondernemer niet de hele wereld bedienen. Daarover vertellen we meer bij het onderwerp Doelgroep.

Lees ook: Slimme gewoontes van ondernemers:

Identiteit als ondernemer

Wie ben ik? Dat lijkt niet zo’n moeilijke vraag, maar als we nu eens doorvragen: hoe goed ken jij jezelf? Hoe zit jij als mens in elkaar? Wat zijn je sterke kanten en wat je minder sterke? Wat zijn jouw kwaliteiten? Hoe zien andere mensen jou?

Misschien kijk je op van deze serie vragen maar geloof ons: de antwoorden hierop bepalen mede of jij een goeie, succesvolle ondernemer wordt. Je krijgt als ondernemer hopelijk vooral te maken met goede tijden, periodes zonder zorgen, maar hoe ga je er mee om als er minder goede of zelfs slechte tijden aanbreken? We hoeven je vast niet uit te leggen dat het je enorm kan helpen als je weet hoe je succesvol kan worden (en blijven) én als je van jezelf weet hoe je omgaat met tegenslagen. Hier gaan we nog op door onder het kopje Niet opgeven.

Wat fijn als je weet wat jouw kwaliteiten zijn, maar weet je ook waar je minder goed in bent en durf je dat ook toe te geven? Als je bijvoorbeeld fantastische, innoverende producten kan ontwerpen (waar echt een markt voor is) maar het je nauwelijks lukt om ze aan de man te brengen: wat dan? Onze tip: kijk dan in de spiegel en laat de verkoop door iemand anders doen, iemand die juist wél verkopen als kwaliteit heeft. Hier ga je geen spijt van krijgen.

Lees ook: eigen identiteit als ondernemer

Doelgroep

Een keuze die voor veel ondernemers een lastige is, is het bepalen van je doelgroep. Op wie wil jij je met je product of dienst richten? Nogal wat ondernemers denken slim te zijn door zich te richten op een zo breed mogelijke potentiële klantenkring. Dan haal je immers de grootste omzet, zo redeneren ze. Dat is de reden dat bijvoorbeeld sommige coaches zich simpelweg coach noemen, omdat ze zo iedereen kunnen aantrekken die een coach zoekt. De ander denkt nog slimmer te zijn door zichzelf zowel als relatiecoach, stresscoach, kindercoach en jobcoach in de etalage te zetten. In de praktijk blijkt echter dat juist dit niet werkt. Je trekt meer klanten aan als je een specialisatie hebt dan wanneer je denkt uit te stralen dat iedereen bij jou terecht kan. Mensen kiezen graag voor een specialist op een bepaald gebied. Het woord coach is te algemeen.

Cliënten kiezen jou eerder als je alleen die specialisatie die zij zoeken op je website en visitekaartje hebt staan. Teveel specialisaties maken je dus alleen maar onaantrekkelijker. Let op: we begrijpen goed dat dit een lastige keuze kan zijn, voor je gevoel sluit je een bepaalde doelgroep uit. De kans is echter heel groot dat dit meer dan gecompenseerd wordt doordat je je als een echte specialist op één vakgebied aanbiedt.

Lees ook: doelgroep bepalen

Leiderschap

Als ondernemer moet je ook leiderschap tonen, zeker als je bedrijf groeit. Het is niet alleen jouw onderneming, jij bent ook eindverantwoordelijk en niet onbelangrijk: het gaat om jouw portemonnee. Omring je met goede mensen maar laat, waar nodig, zien dat jij de baas bent en stuur mensen op de juiste, motiverende manier aan.

Lees ook: Jezelf overbodig maken als ondernemer

Niet opgeven en veerkracht tonen

We hadden het eerder al over minder goede of zelfs slechte tijden. Wat gebeurt er met jou als je een maand flink minder omzet draait? Hoe reageer je als dat drie maanden zo blijft, of een half jaar? Natuurlijk beseffen we dat ‘t lastig inschatten is als je iets dergelijks nog nooit eerder hebt meegemaakt. Toch kan het handig zijn als je van tevoren weet hoe je met een tegenslag omgaat. Feit is natuurlijk ook dat het ook succesvolle ondernemers wel eens tegenzit. Dat kan allerlei redenen hebben. Het seizoen begint later dan verwacht. Er komt een concurrent bij op de markt. Er komen alternatieve producten of diensten beschikbaar. Vergelijkbare producten krijgen hele goede recensies. Een deel van de artikelen die jij verkoopt zijn tijdelijk niet leverbaar.

Hoe flexibel ben jij? Krijg je stress of zie je juist in deze tegenvallers weer nieuwe mogelijkheden? Kan jij omdenken? Het gaat er in ieder geval om dat je je rugkant toont en overeind blijft, dat je je doel voor ogen houdt of waar nodig (als ’t niet anders kan) bijstelt.

Lees ook: Financiële zorgen van ondernemers

Uitbesteden en delegeren

Als ondernemer moet je ook durven delegeren. Wanneer je je bedrijf start, doe je dat misschien alleen of met z’n tweeën. Als de groei er eenmaal goed in zit, zal je mensen moeten aannemen: mensen die jou werk uit handen nemen en waar je ook alle vertrouwen in hebt. Op dat moment laat je anderen dus deels het werk uitvoeren dat je wellicht lange tijd zelf hebt uitgevoerd. Veel ondernemers vinden dat in het begin lastig en dat is ook begrijpelijk. Je wist precies wat je deed en dat deed je goed. Nu je het iemand anders laat doen, ben je ook een stukje controle kwijt: zal het wel goed gaan? Daarnaast ga je dus kosten maken voor personeel voor werk dat je eerst nog zelf kon doen. Is het dat wel waard? Ga ik dit wel terugverdienen?

Het gaat er dus ook om dat je de juiste mensen aanneemt. Potentiële werknemers moeten niet alleen de benodigde kwaliteiten hebben, maar ook passen bij jou, bij je onderneming en bij andere medewerkers. Na een inwerkperiode moet je ze ook kunnen loslaten, maar wel met ze in gesprek blijven uiteraard. Maar waar je voorheen bijvoorbeeld alle facturen zag (en wellicht zelf ook inboekte) moet je nu bijvoorbeeld genoegen nemen met een kostenoverzicht, zie je alleen nog de grotere facturen en teken je de betalingen. Waar je eerst zelf mailings verstuurde, laat je dat nu aan je communicatiemedewerker over. Soms zijn er ook werkzaamheden die je beter niet meer intern kunt doen maar uitbesteedt aan een gespecialiseerd bureau. Ook hier heb je dus wel met extra kosten te maken.

Lees ook: ondernemer met personeel

De voordelen van delegeren

Echter, als blijkt dat je de juiste keuze hebt gemaakt en kunt vertrouwen op de kwaliteit van de nieuwe collega’s en de externe medewerkers, geeft dat enorm veel ruimte. Natuurlijk blijf je tijd investeren in nieuwe medewerkers, maar doordat zij jou werk uit handen nemen, komen er bij jou heel wat uren vrij. Dat geeft jou de mogelijkheid om tijd in andere taken te investeren, in iets waar je nóg beter in bent. Als je je vrijgekomen uren goed investeert, dan levert dit op termijn nog meer omzet en resultaat op. Het wordt nog wel eens onderschat maar ook een goeie secretaresse is veel waard: ze neemt jou heel veel werk uit handen, wat jou ook ruimte in je hoofd geeft. Alleen al het feit dat je niet continu met je agenda bezig hoeft te zijn en mensen moet bellen, werkt verruimend.

Lees ook over tijdnood

In 5 effectieve (basis) stappen succesvol zijn zonder je kapot te werken?

Bekijk dit eerste stuurman programma

Vooruit kijken en overzicht houden

Nog een belangrijke eigenschap van succesvolle ondernemers is het vermogen om continu vooruit te kijken. Onderweg ben je altijd alert op kansen maar het gaat om het doel wat je je had gesteld. Doe geen kruimelwerk als je weet dat er een grote koek aan komt, tenzij die kruimels je helpen bij het bereiken van je doel. Analyseer wat er in het verleden is gebeurd, werk in het heden maar houdt altijd de focus vooruit gericht.

Lees ook: Het werk nooit afkrijgen

Succesvol zijn en vrije tijd hebben

Goeie ondernemers hebben een neus voor goeie medewerkers. Ze zijn een kei in het aantrekken van de juiste mensen. Stel dat je bijvoorbeeld een salesmedewerker aanneemt die hetzelfde verkoopt als jij of wellicht zelfs meer (denk aan het voorbeeld met die prachtige producten die je zelf niet heel goed verkocht krijgt)? Stel dat je een costcontroller in dienst neemt die kritisch naar de uitgaven kijkt en geld bespaart? Dan hebben alleen al die twee medewerkers een groot aandeel in de verkoopcijfers en in een beter resultaat, terwijl je er zelf nauwelijks iets voor hoeft te doen. Uiteraard moet je deze twee mensen betalen, maar hoe heerlijk is het om minder te werken en meer vrije tijd te hebben?

Lees ook: in 25 uur per week je bedrijf leiden

Coaching voor ondernemers

De mogelijkheden die je vanuit Werk en Vrijheid krijgt om 25 uur te werken en toch een minimaal gelijke omzet te behouden: