Stoppen of doorgaan met je onderneming: Hoe maak je de keuze?
Toen je begon met je onderneming blaakte je van het zelfvertrouwen het ging niet om stoppen of doorgaan met je onderneming, maar meer over hoe word ik succesvol. Na verloop van tijd kost het meer moeite. Misschien heb je wel te maken met tegenslagen die zo groot zijn dat je je voor een moeilijke keuze geplaatst ziet. Op welke argumenten kies je voor stoppen of doorgaan? Hoelang neem je de tijd voor het maken van een verstandige keuze?
Sta jij voor die ontzettend zware en lastige keuze: Stoppen of doorgaan met je onderneming? Laat je dan coachen door Werk & Vrijheid.
Bekijk ook: Ondernemer met personeel
Het kiezen voor stoppen of doorgaan ligt vaak erg gevoelig. Je wilt tegelijkertijd wel en niet. Soms zijn verstand en gevoel het niet met elkaar eens. Je wilt het nog een kans geven. Op een slechte dag zou je het liefst het bijltje erbij neergooien. Op een goede dag ben je blij dat je het niet gedaan hebt. Dit zijn maar een paar van de overwegingen of zelfs overpeinzingen die je als ondernemer kunt hebben over het al of niet stoppen met je bedrijf, of een onderdeel ervan.
Bekijk ook: Ondernemer en onafhankelijkheid
De 10-10-10 regel lijkt behulpzaam hierin. Hoe denk ik over deze beslissing over 10 minuten? Hoe denk ik over deze beslissing over 10 maanden en hoe denk ik erover over 10 jaar? Door naar deze drie perspectieven te kijken maak ik mijn keuze minder impulsief, maar zonder alleen maar naar de lange termijn te kijken.
Bekijk ook: Ondernemer wees niet besluiteloos
Vaak is het zo dat hoe meer je geïnvesteerd hebt in tijd of kosten, des te moeilijker het is om afscheid te nemen. Een andere reden kan zijn dat je nu eenmaal geen doortastende beslisser bent. Of misschien levert je bedrijf net te weinig op om van te leven, maar teveel om het te beëindigen. Allemaal redenen die je keuze moeilijk kunnen maken. Vele ondernemers worstelen hier maanden, jaren en sommigen zelf meer dan 10 jaar mee.
Bekijk ook: Hoe houd je je hoofd boven water als ondernemer
Te lang doorgaan. Wat is het gevaar als je te lang doorgaat met je onderneming? Om welke redenen kun je een bedrijf dat je niet meer past nog te lang doorzetten? Afscheid nemen is nu eenmaal lastig. Doorpakken klinkt altijd heel mooi, maar blijkt in de praktijk helemaal niet eenvoudig. Te vaak horen we van ondernemers die doorgingen, omdat ze dat nu eenmaal gewend waren. De fase van verstandelijk een keuze maken waren ze al lang gepasseerd. De gevolgen? Stress, irritatie, gemis aan levensvreugde. Onderliggend is vaak de wens om door te zetten en niet op te geven een sterke drijfveer.
Bekijk ook: Ondernemer hoelang ga je door?
Dit heeft vaak tot stressklachten en burnouts geleid. Of zelfs tot ontwrichte gezinnen en allerlei klachten die hier direct aan gerelateerd zijn. Hoe vaak hoor je niet van een ondernemer die nog geen twee maanden met pensioen is en vervolgens sterft aan een ongezonde levensstijl? In dat rijtje wil je als slimme ondernemer niet terechtkomen. Een ondernemer die zich voortsleept; weleens gezien? Geen fraaie aanblik. Op gegeven moment lijkt het gras bij een ander altijd groener. Andere ondernemers lijkt goed verdienen met hun bedrijf gemakkelijk af te gaan.
Bekijk ook: Ondernemer wat is je toekomstperspectief?
Dit heeft ook directe invloed op de zakelijke relaties die deze ondernemers aangaan. Die zijn vaak niet diepgaand en opportunistisch van aard. Ondernemers die eigenlijk niet meer willen gaan gemakkelijker voor de easy deal, ze spannen zich minder gauw in, om de doodeenvoudige reden dat ze er de energie niet voor kunnen vinden. In onderhandelingen zullen ze ook minder goed voor hun product staan, waardoor ze hun prijzen niet zomaar zullen kunnen verdedigen. Hierdoor zal het rendement op hun verkopen ook lager worden, wat weer leidt tot frustraties. Dan komt de keus stoppen of doorgaan met je onderneming snel naderbij.
Bekijk ook: Ondernemer welke kansen zijn er nu?
Uiteindelijk wordt de schuld hiervoor dan vaak buiten de eigen invloedssfeer gelegd. Een tegenzittende economie, nieuwe concurrenten, marktprijzen die onder druk staan, er wordt van alles bij gehaald om de schuld maar buiten zichzelf te kunnen leggen. Dit zijn vaak voorbodes van ondernemingen die beter niet meer hadden kunnen bestaan. Innovatie, of productontwikkelingen staan dan meestal al een tijdje stil, vaak wordt er voortgeborduurd op oudere successen. De levensfase van zo’n onderneming is dan vaak al vergevorderd.
Bekijk ook: Ondernemer met stress
De leeftijd van de eigenaar zelf kan hierop invloed hebben, maar ook de levenscyclus van de dienst of het product kan hier bijdrage aan leveren. Dit is geen vaste regel, ik ken erg enthousiaste en innovatieve zeventigers en ingedutte dertigers. Het sprankelende, de levenslust van een onderneming zit hem ergens anders in. Simon Sinek noemt het de ‘why’. Klanten kunnen op meerdere plekken vergelijkbare diensten of producten bij een concurrent afnemen, wat is de reden dat ze dat juist bij jou doen? Geregeld bekijken wat jouw ‘why’ is, is geen overbodige luxe. Het is zeer wezenlijk voor je energie, ontwikkeling en zeggingskracht van je onderneming.
Bekijk ook: Het draait om je waarom als ondernemer
Doel
Kom je er achter dat je doel met je onderneming, of de reden waarom je je bedrijf runt onder druk is komen te staan of zelfs bijna is komen te vervallen, dan is het tijd om in te grijpen. Dat hoeft niet het eind van het bedrijf te betekenen, maar voorthobbelen is dan geen reële optie. Stoppen of doorgaan met je onderneming is dan een reële keuze. Als je niet uitkijkt verliest je bedrijf de totale bestaansvoorwaarden en raak je financieel in grote problemen. Voorbeelden van ondernemingen die failliet gingen om dit soort redenen zijn er legio. Lang niet altijd zag de diep ingegraven ondernemer deze catastrofe aankomen, totaal ingedut en uitgeblust. Dat levert slechts verliezers op.
Bekijk ook: Ondernemer met keuzes voor een doelgroep
Klem
Een andere reden is dat je als ondernemer het gevoel hebt gekregen klem te zitten. Je wilt je tevreden klanten niet teleurstellen, maar inmiddels kunnen er allerlei redenen zijn waarom je eigenlijk zou willen stoppen met je bedrijf, ongeacht je situatie op dat moment. Het gevoel ‘maar wat moeten ze zonder mijn product beginnen dan?’, kan erg sterk zijn (en ook verblindend). Als je een people-pleaser bent en je klanten (die vaak best weten dat jouw product incourant of te goedkoop is geworden) uiten hun waardering geregeld, dan zal dat je twijfel nog versterken. Let goed op deze valkuil!
Bekijk ook: Ondernemer kan het gevoel hebben klem te zitten
Onvervangbaar
Niemand is onvervangbaar: dat geldt ook voor bedrijven. Het kan zijn dat je bedrijf gewoon voor de time being goede bestaan heeft, maar dit is niet automatische een garantie voor een zonnige toekomst. Veel bedrijven en producten hebben een beperkte levensduur gehad. Daar is niets mis mee. Als je nu nog telefooncellenbouwer zou zijn, of praatpalenonderhoudsbedrijf moet je ergens een keer een verandering in je bedrijf hebben ondergaan, anders zou je niet meer bestaan kunnen. Soms zie je ondernemers met hun product naar het buitenland ‘vluchten’, in de hoop daar het succes nog verder uit te kunnen melken. Deze strategie is lang niet altijd succesvol, zeker niet als de fut uit je bedrijfsvoering is verdwenen.
Bekijk ook: Ondernemer in een veranderende maatschappij
Als je merkt dat je meer en meer opziet tegen veranderingen, concurrenten links en rechts voorbij ziet schieten en al moe wordt bij de gedachte dat je met iets anders binnen je onderneming ana de slag moet dan is dat een duidelijk indicatie dat je er niet zoveel plezier meer in hebt en dat je je af kunt vragen of je nog wel verder moet met je onderneming. De situatie waarin je terechtgekomen bent, onwillige werknemers, compagnons of klanten, allemaal onderdelen die je wakker mogen schudden in verband met de voortzetting van je bedrijf.
Bekijk ook: Ondernemer met problemen
Momentum
Succesvolle bedrijven hebben vaak behalve dat ze met een vastberadenheid geleid worden en vanuit een duidelijk idee nog iets anders met elkaar gemeen. Ze hebben vaak kunnen surfen op ontwikkelingen die plaatsvonden. Als computers geen vlucht hadden genomen, kenden we misschien Bill Gates niet en als in Mexico geen mobiele telefoons waren geïntroduceerd had Carlos Slim nooit zo succesvol geweest als hij nu is. Hetzelfde geldt voor veel andere grote ondernemingen , ze zijn allemaal klein begonnen. Soms ben je te vroeg met een product of dienst. Jaren later kan het dan ineens wel, wat jou niet lukt.
Bekijk ook: Ondernemer vlot in je ritme
Opstarten
Je onderneming kan zich een tijdlang in de aanloopfase bevinden. Dat is een periode waarin het heel lastig is om te bepalen of je met je onderneming moet doorgaan of stoppen. Hiervoor gelden soms andere, ongeschreven regels. Ben jij ervan overtuigd dat je onderneming een succes kan worden? Krijg je positieve feedback op je ideeën? Merk je dat je dichtbij een doorbraak zit? Dan is dat niet het moment om de handdoek in de ring te gooien. De meeste succesvolle ondernemers hebben jaren van tegenwind gehad. Zie je daar als een berg tegenop? Meestal heb je wel ongeveer de energie die je nodig hebt om van je onderneming een succes te maken.
Bekijk ook: Ondernemer met economische tegenwind
Je gezondheid kan ook een belangrijke reden zijn voor de keuze om te stoppen met je onderneming. Je bedrijf mag nooit je gezondheid kosten is het devies daarin. Wordt het te zwaar? Dan moet de keuze, stoppen of doorgaan met je onderneming geen moeilijke zijn. Besef dan dat je lijf op 1 staat. Kun je ervoor kiezen om je bedrijf in minder tijd te runnen? Met minder inspanning? Op een lager pitje? Dan zijn er nog genoeg opties over. Past dat niet? Laat je adviseren over wat te doen. Keuzes maken tussen delen zelf doen of uitbesteden kan al heel veel opluchting bieden.
Bekijk ook: Ondernemer als gezond mens
Ontspanning
De zoektocht: stoppen of doorgaan met je onderneming kan erg ingewikkeld zijn. Je hebt veel van jezelf gegeven, weet niet zeker of je zelf wel ondernemers skills hebt in voldoende mate of je bent door omstandigheden in een ongewenste situatie terechtgekomen, hak een knoop door. En als je dat zelf niet kunt, kies een goede adviseur ( die zelf geen belang heeft in de onderneming) en laat diegene je helpen in het maken en doorzetten van jouw keuze. Een gezond kritische houding ten opzichte van je ondernemerschap is erg belangrijk.
Bekijk ook: Ondernemer vanuit ontspanning
Vaak hoor ik zeer ervaren ondernemers zeggen: Had ik de keus: Stoppen of doorgaan met je onderneming, maar veel eerder gemaakt; was ik maar veel eerder gestopt. Jonge ondernemers stoppen soms juist te vroeg en zetten niet door op een moment dat zich er wel voor leent. Het cliché: Waar een deur sluit gaat een andere deur met mogelijkheden weer open blijkt vaak waar te zijn. Tijd ruimte en energie hebben voor iets totaal anders kan erg verfrissend zijn. Je onderneming stoppen is dan het beste dat je doen kunt.
Wil je als hooggevoelig persoon ondernemer, maar kost het moeite om dingen los te laten? Blijf je je continu druk maken over je werk? Zie je ondernemers om je heen daar geen last van hebben? Wil jij ook niet meer gebukt gaan onder je bedrijf? Plan een kennismaking met Werk & Vrijheid in en ontdek hoe jij ook genieten kunt van je leven zonder je te druk te maken als ondernemer.
Bij Werk & Vrijheid helpen we succesvolle ondernemers om hun werk in minder tijd en met minder stress uit te voeren en zo meer balans in hun leven te hebben. De mogelijkheden die je vanuit Werk en Vrijheid krijgt om 25 uur te werken en toch een minimaal gelijke omzet te behouden: