Groeikansen voor ondernemers. Maak van je zwakte je kracht!
28 augustus 2019 
10 min. leestijd

Groeikansen voor ondernemers. Maak van je zwakte je kracht!

Groeikansen voor ondernemers

Persoonlijke groeikansen voor ondernemers zijn er in veel vormen. De krachtigste en misschien wel meest onderschatte is het gebruik maken van je zwaktes. Elke ondernemer heeft de neiging om de punten die hij als minder sterk beschouwt te ontlopen. Als je deze neiging kunt weerstaan, levert dit veel moois op.

Werken aan je eigen ontwikkeling, het beste uit jezelf halen, je blijven uitdagen. Dat zijn de manieren waarop je je eigen werk en specialisme steeds blijft versterken. Maar vaak is het juist onzekerheid die maakt dat we lang over productverandering doen. Misschien ben je als ondernemer sowieso wel onzeker over je eigen werk. Op zulke momenten ben je helemaal niet bezig met ontwikkelen, maar vooral met overleven. Je probeert vooral te overleven, bent gericht op het voorkomen van fouten.

Ken je dat gevoel?  Je ziet je minder sterke punten op verschillende niveaus; over jezelf, over de kwaliteit van je product, over je concurrenten en over je klanten. Al deze angsten kunnen ervoor zorgen dat je afremt of zelfs stil komt te staan. En stilstand is achteruitgang. Wat het mooie is, als je veel met deze gevoelens worstelt is hier veel winst en ontwikkelwinst te halen! Bovendien ben je iemand die van nature probeert je werk grondig te doen. We helpen je in dit artikel om groei en ontwikkelmogelijkheden bij jezelf te herkennen en om te zien hoe je daar gebruik van kunt maken. Ook tonen we hoe je ze in kunt zetten om succes als ondernemer te behalen.

Heb jij weleens het idee dat er nog zoveel tekort schiet aan je bedrijf? Wil je dat het net zo gemakkelijk gaat als bij andere ondernemers? Jij verdient een ondernemerscoach!

Lees ook: Hoe je je als ondernemer razendsnel ontwikkelt.

Ontwikkel je dankzij angst

Je kunt van je zwakte je kracht maken. Hoe? Door juist te onderzoeken waar je je onprettig bij voelt. En daar dan aan te wennen of er een andere oplossing in te kiezen. Niet om completer of foutlozer te worden, maar om er achter te komen dat je jezelf nog positief kunt verrassen!

Ik ben niet goed genoeg

De gedachte dat jij niet goed genoeg bent heb jij niet als enige, als is dat een schrale troost. Het verschil tussen ontspannen succesvolle ondernemers en de harde werkers is dat ze hun angst aanvaarden en tegemoet zien, angst toelaten maar er zich niet door laten weerhouden. Hoe pak je dat aan?

Aanpak

In vier stappen naar vertrouwen hebben in jezelf:

  1. Accepteren dat angst erbij hoort – Door tegen jezelf te zeggen: Ik weet dat ik het eng vindt ( Of: Ik weet dat hier tegenop zie enz. ) , maar ik doe het toch! Als dit je voornemen is, neem je voor lief dat je angst voelt maar je zorgt ervoor dat het je niet tegenhoudt.
  2. Overtuigd van je vaardigheden – Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat studenten die ervan overtuigd zijn dat ze over de kwaliteiten beschikken die nodig zijn voor een bepaalde klus ze betere resultaten behalen. Als je merkt dat je onzeker wordt,  maak dan voor jezelf een kort lijstje van de kwaliteiten waarover je beschikt om een succes te maken van je producten of diensten. Dat kan je ervaring zijn, je opleiding, kwaliteiten die anderen van je benoemen enz. enz.
  3. Een buddy kiezen – Als je iets spannends gaat ondernemen helpt het enorm om iemand daarbij te betrekken, bijvoorbeeld een coach/mentor of een buddy. Deze persoon kan je helpen op de momenten dat je het lastig hebt om door te zetten bij je uitdaging. Dat doe je door die persoon op de hoogte te brengen van je klus. Maar ook door te laten weten wat je er lastig aan vindt. Maak verder ook duidelijk welke hulp of ondersteuning je verwacht. Spreek duidelijke deadlines af en laat deze persoon meegenieten van het succes.
  4. Succes vieren – Door je buddy en je succesmomenten te vieren als een overwinning beloon je jezelf. Die beloning helpt je weer doordat je meer kunt genieten van wast je gerealiseerd hebt.

Conclusie

Denk je eens in: Je ging iets moeilijks doen, bekeek voor jezelf over welke kwaliteiten je beschikt voor succes en je behaalde je doel. Dat vierde je. Hoe geweldig is dat!

Lees ook: Genieten van je onderneming, hoe doe je dat?

Mijn product is niet perfect/ niet goed genoeg

Veel ondernemers besteden veel tijd aan het verbeteren van producten tot in de details. Dat doen ze vaak, omdat ze er tegenop zien dat iemand kritiek heeft op fouten. Zie jij jezelf als perfectionist? Dan zul je hoogst waarschijnlijk erg goed werk afleveren. Dat is waardevol. Hoe kun je deze instelling gebruiken voor je persoonlijke groei? Door je bewust te zijn van je drang om het foutloos te doen. Als je dit weet van jezelf kun je hier afspraken over maken. Vandaag ga ik voor een 9 in plaats van een 10. Je zult merken dat je gemiddeld een 8 haalt in 20% van de tijd die het kost om een 10 te halen. We noemen dat ook wel de 80/20-regel of het pareto-principe. Hier liggen absoluut groeikansen voor ondernemers.

Voor een product of dienst geldt meestal  dat het helpt als je je werk als een ‘work in progress’ kunt zien. Je zult aanvaarden dat het niet perfect is. Verbeteringen  maar blijven werken aan verbeteringen die maken dat je product echt de moeite waard is en blijft. Dit klinkt tegenstrijdig. Want teveel tijd besteden aan kleine verbeteringen is niet goed, maar productontwikkeling wel? Waar zit het verschil?

Lees ook: Hoe onderneem je met faalangst?

Verschil tussen productontwikkeling en perfectioneren

Het grootste verschil tussen steeds opnieuw perfectioneren en het ontwikkelen van je product zit in je drijfveren. Veel ondernemers perfectioneren vanuit hun onzekerheden. Of vanuit de angst dat er iemand aanmerkingen op hun product zou kunnen maken. Deze onzekerheden van ondernemers vertragen en werken contraproductief. Werken aan productontwikkeling doe je omdat je zelf ideeën hebt om je product te verbeteren, of omdat je vanuit je klant een veranderde vraag krijgt. Als je blijft perfectioneren, werk je dus omdat je bang bent voor foutjes. Productontwikkeling doe je omdat je ideeën hebt of feedback krijgt. Productontwikkeling biedt een boost aan je dienst, terwijl perfectioneren  op detailniveau ontwikkeling juist vertraagt. Angst of uitdaging, perfectioneren of ontwikkelen.

Voordelen

Je product of bedrijf ontwikkelen op basis van feedback van klanten heeft nog meer voordelen.

  1. Als ondernemer leer je ervan dat het niet in één keer perfect hoeft
  2. Je wordt er slagvaardiger van in het aanpassen van producten.
  3. Je klanten merken dat er iets gedaan wordt met hun feedback
  4. Het haalt de onzekerheid weg dat een tekortkoming onoverkomelijk is.
  5. Er ontstaan misschien toepassingen die je zelf nog niet gezien had, of er ontstaan nieuwe producten.

Lees ook: Hoe je als ondernemer effectief kunt zijn.

Ik durf de controle niet uit handen te geven

Ik kan niet alles controleren

Eén van de groeikansen voor ondernemers is de angst dat er ergens geen controle op gehouden kan worden. Deze controlebehoefte leidt tot veel tijdverlies en angstgevoel. Er tegenover staat het loslaten of delegeren van taken. Dit zul je lastiger vinden als je een sterke controlebehoefte hebt als ondernemer. Hoe is dit om te zetten in een groeikans?

Groeikansen voor ondernemers

Door deze twee stappen kun je één van de groeikansen voor ondernemers maken van je controlebehoefte:

  1. Je controlebehoefte concreet te maken. – Hoe je dit doet? Door voor jezelf de volgende antwoorden te gaan zoeken en daaruit te ontdekken waar je controle over wilt hebben en waarom. Stel jezelf vragen als: Gaat het me erom dat het op mijn manier gebeurt? Of ben ik tevreden met goede resultaten? Ben ik alleen tevreden met een foutloos resultaat? Of is een goed resultaat voldoende? Stel ik voor mezelf ander normen dan voor personen aan wei ik werk uitbesteed? ( zo ja, dan kan een ander nooit voldoen aan jouw behoefte)
  2. Bewust te gaan experimenteren met loslaten – Welke kleine taak kan ik laten uitvoeren? Hoe zorg ik dat ik zo min mogelijk tijd besteed aan het uitvoeren van controle achteraf?

Wil jij ook ontspannen kunnen loslaten wat er in je onderneming gebeurt? Ben je het zat om krampachtig alles in de gaten te moeten houden? Bij Werk & Vrijheid leren we je hoe je dat aanpakt!

Wie ben ik dat mensen voor mij gaan betalen?

Neem nou Marieke. Ze is een professional die prima resultaten behaalt uit haar trainingen. Ze wordt vaak teruggevraagd voor een vervolgtraining. Verder heeft ze grote klanten die al jaren met haar samenwerken. Marieke heeft de afgelopen vijf (!) jaar geen prijsverhoging doorgevoerd. “Ja ik ben niet zo commercieel”, zegt ze. Toen ik haar vroeg wat zij nog kopen kan voor dezelfde prijs van vijf jaar geleden moest ze me het antwoord schuldig blijven. Prijsverhoging bevestigt de waarde van wat je verkoopt. Als je je prijs niet verhoogt van tijd tot tijd geef je aan dat je klant bepaalt hoeveel jouw product of dienst waard is. Je laat daarmee ook zien dat je je eigen product niet zoveel waard vindt dat je er moeite voor doet het te bepalen en geregeld opnieuw te bekijken. Dat signaal wil je niet afgeven aan je klanten toch?

Het kan ook zijn dat je nog op een andere manier te weinig waarde hecht aan wat je kunt en te bieden hebt. Als je jezelf per definitie (te) weinig waard vindt zul je ook eerder te weinig vragen voor dat wat je biedt. Hoe bepaal je dan de waarde van je product? Door naar verschillende factoren te kijken en niet alleen zelf te oordelen wat jij je dienst waard vindt vanuit je gevoel. Ook hoeft de prijs van een of meerdere directe concurrenten niet maatgevend te zijn. Tenslotte kiezen je klanten in de dienstverlening voor jou om wie je bent, niet alleen om wat je kost. Klanten die je te duur vinden wil je waarschijnlijk niet eens hebben, omdat ze jouw dienst of product niet voldoende waarderen en dus vaak gedoe opleveren. Daar liggen in elk geval niet de groeikansen voor ondernemers.

Lees ook: Wat is je exacte waarde als ondernemer?

Angst voor vertrekkende klanten

Anderen zijn verder/beter dan ik

Als je als ondernemer de neiging hebt om jezelf teveel te vergelijken met anderen is dat meestal een teken van onzekerheid. Misschien komt het weleens voor dat je er zelf van baalt dat je jezelf wilt vergelijken. Hoe kun je dat als groeikansen voor ondernemers zien? De kans is groot dat je erg je best doet om een betere prijs-kwaliteit te bieden dan de concurrenten die je kent, dat is al heel wat. Daarnaast ben je leergierig ingesteld als je vergelijkt, omdat je wilt leren wat je kunt versterken als een ander beter is dan jij.

Dit zijn ook groeikansen voor ondernemers, want hiermee kun je inlopen op je concurrenten. Maak jezelf alsjeblieft niet kleiner als je ziet dat een ander verder is, maar kijk wat je ervan leren kunt. Ga ook niet gelijk morrelen aan je prijzen of voel je schuldig naar je klant. Ze kiezen voor  jouw unieke jouw-heid en die is bij de concurrent niet te vinden. In wie je bent en wat je kunt heb je al minstens jaren of tientallen jaren geïnvesteerd.

Lees ook: Zelfvertrouwen als ondernemer, hoe krijg je dat?

Ik moet nog meer ontwikkelen

Om het gevecht met de grote boze buitenwereld niet aan te gaan kiezen coaches en andere professionals er nog weleens voor om steeds bezig te blijven met verder en verder en verder te ontwikkelen. Daarbij kan het zijn dat je misschien vergeet dat het meeste dat je te delen hebt al lang in je zit. Ze kunnen de neiging hebben om in plaats van te kijken naar groeikansen voor ondernemers, juist steeds nieuwe niches te zoeken waarin ze nog geen kennis hebben in plaats van gebruik te maken van wat ze al wel in hun mars hebben.

Herkenbaar?

Heb jij ook de voorkeur om te kijken welk stukje kennis je nog mist? Dan is dit een mooie groeikans. Natuurlijk is jezelf ontwikkelen een belangrijke voorwaarde voor je ondernemerschap. Je zou jezelf wel uit kunnen putten in steeds maar najagen van meer kennis. De beste coaches en ondernemers zijn niet perse die met de meeste kennis, maar de professionals die dit om kunnen zetten naar mogelijkheden voor hun klanten.

Lees ook: Klanten die je onderneming verbeteren

Stilstand is achteruitgang

Angst voor een ander

Bang zijn dat je kritiek krijgt

Wie is er niet bang voor kritiek? We hadden het eerder in dit artikel al over het zelf kiezen van iemand die met je kan sparren. Ook je klanten kunnen je waardevolle informatie geven. Dat is dus echt een groeikansen voor ondernemers. Hoe waardeer je dan kritiek zonder dat het pijn doet?

Daar is maar één manier voor, onderga het geregeld, wennen is de beste methode. Zie kritiek niet als persoonlijk, of als bevestiging dat je inderdaad niks waard bent of slecht werk levert. Je weet als ondernemer wat je kwaliteiten zijn. Laat iemand anders niet bepalen of die kwaliteiten aanwezig zijn, maar beoordeel dat zelf en wees niet strenger voor jezelf dan je voor je beste vriend zou zijn. Iemand die je kwaliteiten niet waardeert verdient het niet om je klant te mogen zijn, zulke klanten wil je niet. Laat kritiek soms even bezinken en probeer puur naar de inhoud te kijken en niet naar de toon of het stemmetje van je angst.

Een betrokken klant geeft kritiek, een klant die niet betrokken is loopt weg als hij het ergens niet mee eens is. Een groeikans voor ondernemers dus.

Wil jij ook zorgen dat je niks meer mist, volg een coaching traject van Werk en Vrijheid

Borrelt het al van binnen bij je, voel je groeikansen voor ondernemers? Wil je aan de slag met jezelf en je bedrijf? Ben je liever kapitein dan stuurman, maar weet je niet hoe je dat doet? Bij Werk en Vrijheid coachen we ondernemers middels unieke coaching trajecten. Volg bijvoorbeeld ons Captain Programma of sluit je aan bij onze Werk & Vrijheid Academy. Meld je direct aan of neem bij vragen telefonisch of per e-mail contact met ons op.

Coaching voor ondernemers

De mogelijkheden die je vanuit Werk en Vrijheid krijgt om part time te werken en toch een minimaal gelijke omzet te behouden:

Groeikansen voor ondernemers zelf de route bepalen

Over de schrijver
Ik ben Don Kanters. Eigenaar en oprichter van Werk & Vrijheid. Met mijn blogs en coaching wil ik je laten zien dat hard werken alleen niet de sleutel tot succes is. Met de juiste strategie houd je meer tijd over, voor zaken die er echt toe doen!
Reactie plaatsen