Veranderingen voor ondernemers. Hoe ga je ermee om?

Veranderingen voor ondernemers

Er zijn veel soorten veranderingen voor ondernemers. Je onderneming transformeren, je bedrijf veranderen. Vroeg of laat, groot of klein, elke ondernemer krijgt ermee te maken. Maar met welke verandering houd je je nou het meeste bezig? Gaat het om de details of om de grote lijnen? Of gaat het om allebei? In deze blog laten we je zien hoe je je onderneming stuurt zonder dat je daar tachtig uur per week aan hoeft te werken.

 

Lees ook: Hoe verander je je onderneming?

 

Merk je dat je onderneming niet met je mee verandert?

 

Heb je het idee dat ze onwillig zijn om mee te gaan in de ontwikkelingen?

Grote kans dat heel veel daarmee met jouw rol te maken heeft!

Laat je coachen zodat je wel resultaat behaalt

 

Ernest

Ernest was erg goed in zijn vak. Hij had een kleine onderneming met 3 medewerkers, inclusief hemzelf. Ernest voerde financieel advies uit en had voldoende klanten. Hij had voor ogen dat hij wilde dat zijn ondernemers zich prettig zouden voelen en dat ze met elkaar in een goede sfeer voldoende werk zouden hebben. Toch merkte hij keer op keer dat hij met een ontevreden gevoel naar huis ging. Hij zag veel kleine dingen die niet zo gingen als hij verwachtte. Dit frustreerde hem. Hij miste bij zijn medewerkers de drive om voldoende zelfstandig te werken, terwijl hij juist zo zijn best deed om het onderling prettig te houden. Hoe ging hij om met veranderingen voor ondernemers?

 

Lees ook: Jezelf overbodig maken als ondernemer, kan dat?

 

 

Hidde

Eigenlijk gold hetzelfde voor Hidde. Hij runde een restaurant dat steeds succesvoller werd. Zelf werd Hidde steeds moedelozer. Het lukte hem niet meer te genieten van zijn restaurant en raakte teleurgesteld in zijn medewerkers die hem geregeld in de steek lieten. Hij moest steeds vaker bijspringen, omdat iedereen meer voor zichzelf leek te kiezen dan voor het werk. Uiteindelijk moest Hidde tijdelijk stoppen met werken om zich weer op te laden. Dit hakte er diep in. Hij had zo zijn best gedaan voor zijn personeel en dit was het resultaat. Dat maakte hem moedeloos. Ook Hidde vroeg zich af: Hoe ga ik om met veranderingen voor ondernemers?

Voorbeeld

In allebei de situaties moest iets veranderen, dat hadden zowel Ernest als Hidde wel door. Waar lag de sleutel? In de duidelijke rolverdeling en de afstand die beiden moesten nemen van de dagelijkse gang van zaken. Ze waren heel erg druk om details binnen hun ondernemingen te regelen of te sturen. In het geval van Hidde bijvoorbeeld, moesten de oortjes van alle kopjes dezelfde kant op staan, want anders was het een rommeltje. Personeelsleden voelden zich klein gehouden en veel van hun eigen initiatief verdween langzamerhand.

 

Lees ook: Wat zijn stressfactoren voor ondernemers?

 

Veranderingen

Begin veranderingen altijd met de stappen die de grootste impact hebben. Dat is de raad die je altijd krijgt. Maar ingrijpende veranderingen komen groot op ons over. Het kan zijn dat je er tegenop ziet om ene grote verandering door te voeren. Gevolg daarvan kan zijn dat je uitstelgedrag vertoont en allerlei andere minder belangrijke dingen gaat doet, of je gaat richten op kleine veranderingen, puur om te voorkomen dat je hoeft te beginnen aan iets groots. Maar vergeet dit niet en wees je altijd bewust van de veranderingen voor ondernemers waar je doorheen gaat.

Om meerdere redenen is het erg onverstandig om dat te doen.

  1. We hebben vaak een natuurlijk verzet tegen veranderingen, soms zelfs een lichte angst.
  2. De inspanning die we moeten doen om te verandering maken we vaak groter dan de werkelijkheid.
  3. Kleine veranderingen kunnen juist in de weg staan van belangrijke grote veranderbeslissingen.
  4. Door kleine dingen te veranderen stellen we keuzes vaak uit, of we bagatelliseren hoe belangrijk ze zijn.
  5. De neiging om uit te stellen toont vaak juist aan dat het belangrijk is om door te pakken.

Lees ook: Waar ben je het meest bang voor als ondernemer?

 

 

Waarom van groot naar klein

Het draait allemaal om impact. Veranderingen die belangrijk zijn in je bedrijf hebben vaak flinke gevolgen. Als je een probleem of uitdaging hebt in je onderneming is het daarom belangrijk om eerst te beginnen bij de zaken die een grote impact hebben. Zo kun je vaak het snelst en meest succesvol veranderingen doorvoeren. Een voorbeeld daarvan is het veranderen van je productaanbod. Als je twijfelt over een nieuw product ga dan onderzoeken waar je weerstand zit. Zet niet de stap om te blijven tweaken aan je huidige product, terwijl je dat eigenlijk doet om niet te ingrijpende keuzes te hoeven maken.

Doorpakken

Zo sprak ik laatst Jesse. Jesse heeft al jaren een succesvol bedrijf, maar zijn hart ligt niet erg meer bij dat bedrijf. Hij start een nieuw onderdeel op, maar op het moment dat hij de mogelijkheid heeft om dit onderdeel uit te bouwen, twijfelt hij. Door die twijfel laat hij een belangrijke kans voorbij gaan. Achteraf gezien had hij liever willen doorpakken. De compagnon met wie hij deze kans zou opstarten is niet helemaal de persoon met wie hij verder wil. Dit voelt Jesse al enige tijd aan, maar hij treuzelt met het doorhakken van de knoop. Uiteindelijk begint zijn voormalig compagnon alsnog voor zichzelf en heeft Jesse er een concurrent bij.

Aandacht

Hoe had hij dit kunnen voorkomen? Achteraf stelde Jess zich de vraag wel: Hoe ga ik nou om met deze veranderingen als ondernemer?  Niet door overhaast een te grote beslissing te nemen. Wel door zijn gevoel te onderbouwen en knopen door te hakken. Zijn voormalig compagnon had op deze manier nooit de tijd gehad om in een voor hem nieuwe sector de know how op te bouwen om met de opgedane kennis voor zichzelf te beginnen. Eerst de grote verandering aangaan en daarna pas de aandacht te richten op kleinere veranderingen had voor Jesse een groot verschil gemaakt.

 

Lees ook: In welke volgorde moet je uitdagingen aanpakken als ondernemer?

Eén van de grootste vertragingsgevaren

Weet je wat de grootste bedreiging is van het werken aan een grote verandering? De op één na grootste verandering. Om een klus waar je tegenop ziet te vermijden en je toch goed te voelen gebeurt het nogal eens dat zelfstandigen de klus die net iets minder groot is gaan uitvoeren. In plaats van een nieuwe productontwikkeling ga je dan bijvoorbeeld aan de slag met de BTW-aanslag of iets anders. Puur om je oké te voelen over je gewerkte dag zonder de stem die je zegt: “je had aan je nieuwe product zullen gaan werken”. De vraag die ze ontlopen op zo’n moment is: Welke veranderingen voor ondernemers moet ik als eerste ondergaan?

Things to do

Vaak heb je als ondernemer een things to do lijstje. De meer georganiseerde ondernemers en zelfstandigen onder jullie werken met een beetje geluk een deel van de onderwerpen af die op dat lijstje staan. Naast dat je vaak aan het eind van een dag merkt dat je maar een deel van je klussen hebt kunnen afhandelen valt er vaak nog iets op.

Klus verkleinen

Het verlangen om weg te kunnen strepen. Het wegstrepen van vele kleine issues geeft meestal meer voldoening dan het uitvoeren van grote klussen. Een klus die je laat liggen kan soms een klus zijn die te omvangrijk is geformuleerd ( jaarplan maken o.i.d.). Dit leidt er dan toe dat een paar belletjes plegen leidt tot meer voldoening, terwijl er in werkelijkheid minder succes behaald is. Andere aanpak? Knip een grote activiteit of verandering in kleine hapjes en begin met de eerste. Pas nadat je de eerste activiteit gestart ben pak je de tweede aan enzovoort.

 

 

Lees ook: Hoe wordt je als ondernemer effectief?

 

Oplossen

Hoe los je probleem op? Door een volgorde van grootte of belangrijkheid  te kiezen. Als je op deze wijze nummert en het belangrijkste eerst doet, heb je de rest van je dag de wind mee. Geloof je me niet, probeer het maar eens uit!  Heb je extra inspiratie nodig om dit eens uit te proberen? Bekijk dan dit filmpje maar eens!  Brian Tracy heeft zich verdiept in dit onderwerp en uit eigen ervaring weet ik dat het werkt.

Wat is groot en wat is klein

Wat voor jou een grote verandering is kan voor een serial entrepreneur een kleine verandering zijn. Van een grote verandering is sprake als de impact groot is op je bedrijf, in financieel of bedrijfsmatig opzicht of als de impact op jou als mens groot is. Verder heeft de omvang van de verandering in werkuren/dagen ook invloed en tot slot is het ook van belang hoe de verandering door je klanten, leveranciers en andere betrokkenen wordt ingeschat. Het is dus maar net hoe je veranderingen voor ondernemers inschat.

Grote veranderingen zijn bijvoorbeeld:

  1. Je bedrijf herstructureren
  2. Mensen aannemen/ontslaan
  3. Het introduceren van een nieuw product
  4. Een nieuwe markt aanboren voor je product
  5. Van CRM-pakket veranderen
  6. Een nieuw bedrijf beginnen

Kleine veranderingen hebben veel minder impact voor jou of je omgeving. Iets uitproberen binnen de bandbreedte van je financiën kun je onder de veranderingen scharen. Soms lijken veranderingen even groot en indrukwekkend voor jezelf, maar als je er langer naar kijkt is de verandering niet zo groot als hij lijkt. Op zijn hoogst is zo’n keus hinderlijk of houdt hij je een tijdje bezig of uit je evenwicht. Misschien kies je er juist voor om aan een verandering als deze ruim de tijd te besteden. Als je een grote verandering voor je uitschuift is dat echt een gemiste kans. Nog een verschil tussen een grote en een kleine verandering: Een grote verandering moet je vaak in delen uitvoeren, terwijl een kleine verandering in één keer uitgevoerd kan worden. Veranderingen voor ondernemers hebben vele vormen.

 

 

Lees ook: Wat remt je ontwikkeling af als ondernemer?

 

Kleine veranderingen zijn bijvoorbeeld:

  1. Een nieuwe opdracht/klant binnenhalen
  2. De nieuwe versie van je office-software
  3. Een blog schrijven
  4. Je website iets veranderen
  5. Een nieuw social media-kanaal aanboren
  6. Je telefoonnummer veranderen

Is er een alternatief voor veranderen?

Nee. Het is de enige constante. De wereld verandert, onze klanten veranderen, onze leveranciers veranderen van alles en ook onze concurrenten veranderen. Als verandering toch onontkoombaar is, kun je het beter onder je eigen voorwaarden doen. Laat angst niet hoofd zijn van je afdeling development. Verander ook niet om het veranderen, en zie de duidelijke verschillen tussen kleine en grote impactvolle veranderingen. Dit hoort echt bij de veranderingen voor ondernemers!

Als je over een bepaalde periode terugkijkt over de ontwikkeling van jezelf of van je onderneming dan is het net als terugkijken in een oud album met foto’s. Je ziet dat je ouder geworden bent, verstandiger, slimmer of minder atletisch. Hoe dan ook, een poging om hetzelfde te blijven of krampachtig verandering tegen te gaan leidt sowieso nooit tot goede uitkomsten.

 

 

Lees ook: Groeikansen voor ondernemers

 

“Denk groot”

Er is nog een belangrijke reden om grote veranderingen niet uit de weg te gaan, maar juist een passende rol in je leven te geven: De spinoff van een grote verandering kan op de lange termijn veel groter zijn dan je nu kunt inschatten. Dat past bij de “denk groot-gedachte”. Denk groot, staat voor zoiets als: Besef dat je succes van een bepaalde verandering helemaal niet kan voorspellen. Bedrijven als McDonalds zijn ook ooit als kleine zelfstandige begonnen. In hun vak waren de echt grote bedrijven vaak game-changers, maar lang niet altijd is dat het geval. Een verandering waar je zelf in gelooft en die goed in elkaar zit kan leiden tot gevolgen die je nu vanuit je huidige perspectief niet kunt overzien. Het zou weleens een van de veranderingen voor ondernemers kunnen zijn die je het meest gaat opleveren.

Gebruik je angst

Gebruik je angst voor het voorkomen van domme fouten, maar besef dat het verlangen naar foutloosheid nog veel erger is. Intelligente fouten zijn die fouten die voor jezelf het meest leerzaam zijn, maar die je pas kon voorkomen door kennis die je op dat moment nog niet had. Angst kan zich in je als intern stemmetje wel in 70% van de gevallen als raadgever dienen, maar luister er niet naar als je merkt dat het je te ver afremt. Succesvolle ondernemers hebben niet minder angst, maar laten zich er wel minder door leiden. Zij zijn geregeld of cpntinu bezig met veranderingen voor ondernemers.

 

Lees ook: Angst; je remmende factor als ondernemer

 

 

Grote dingen maken we groter (te groot), kleine dingen maken we kleiner (te klein)

Wat levert het op om dit te doen? Neem contact op voor een kennismaking met onze coaching, waarbij je ondernemerssucces niet het enige zal zijn waar je voor leeft.

 

 

Coaching voor ondernemers

De mogelijkheden die je vanuit Werk en Vrijheid krijgt om 25 uur te werken en toch een minimaal gelijke omzet te behouden: