Waarom loopt een ondernemer op zijn tenen? 8 oorzaken

Op je tenen lopen als ondernemer: Dit artikel is bedoeld voor ondernemers die al tijden op hun tenen lopen en die daar echt gewoon volledig vanaf willen. We delen de oorzaak, het gevolg maar helpen je ook met een aantal praktische tips. Heb je vragen? Deze kun je onderaan dit artikel stellen, of mailen via het contactformulier

Hard werken met weinig resultaat

Soms loop je een tijd lang te worstelen. Ken je dat gevoel? Dat je alles probeert maar het net niet voldoende is en dat het niet leidt tot de uitkomsten waar je zo hard voor werkt? Je blijft maar op je tenen lopen. In dit artikel vertellen we je wat de belangrijkste redenen zijn waarom mensen dat doen. En we laten je zien wat je aan dat langdurige gevoel doen kunt en hoe je eraan komt.

De een loopt dagen de ander jaren met een gevoel van ik geef alles, maar het is niet genoeg. Een heel naar gevoel, onbevredigend en soms zelfs destructief. Dat kan zelfs als je onderneming wel succesvol is.

Wat zijn hier de oorzaken van? We delen de belangrijkste met je:

1) Onzekerheid

In je leven wordt 70% van je keuzes ingegeven door de angst om fouten te maken. Dat betekent heel wat onzekerheid. De drijfveer om op je tenen te lopen ook al gaat het goed ligt op een ander vlak. Als je op een goede opdracht zit of je hebt een goedlopend product dan zie je toch dat je als ondernemer vaak denkt: ‘Ja maar als er hierna nou een periode komt dat er niet genoeg binnenkomt?” Laat ik maar zorgen dat ik nu zoveel mogelijk binnenhaal, dan kan ik een tegenslag goed overbruggen. Als je succesvol bent komt dat moment vaak helemaal niet of soms in de vorm van een klein dipje. En toch blijf je maar op je tenen lopen, want je weet maar nooit.

Dat snappen we wel natuurlijk. Maar wat is het gevolg ervan?  Dat je heel volgzaam achter een wortel blijft aanlopen die voor je neus hangt, maar waar je net niet bij kunt. En dat leidt weer tot stress en ineffectief gedrag en tijdverlies enz.

De gedachte dat je zo succesvol bent als je laatste project of product is verraderlijk. Klanten kiezen namelijk vooral voor wat je biedt en voor wie je bent. Dat blijft wel, ook al loopt een opdracht af. Je bent zélf het beste verkoopproduct. En natuurlijk kan het zijn dat je een keer succesvol bent geweest doordat je mazzel had of een grote slag sloeg. Kijk dan eens welke ingrediënten er in dat succes zaten. Kun je die kopiëren of opnieuw toepassen?

We zien vaak dat als je die onzekerheid kunt loslaten dat je dan een stuk slimmer met je tijd om gaat. Het haalt druk bij je weg.

Zelfkritiek

Er zijn heel wat ondernemers die alleen goed niet goed genoeg vinden. Het moet perfect zijn! Heb je enig idee hoeveel tijdsverschil er zit tussen een acht halen of een tien? 80%!!! Meestal kun je in 20% van de tijd 80% van je resultaat behalen. Te sterke zelfkritiek remt ondernemers vaak af. Je legt dan gewoon de lat te hoog en blijft op je tenen lopen. Natuurlijk zijn er producten die er perfect uit moeten zien, maar vaak ziet de klant het verschil niet eens, of heeft hij of zij het geld er niet voor over om een perfect product af te nemen. En jij maar ploeteren om het perfect te maken.

Stel dat ik je twee producten  zou voorleggen waarbij je het verschil niet eens ziet. Maar het eerste product kost je 20 EUR om te maken en het tweede 80 EUR. Dan kies je toch voor het product  van 20EUR? Conclusie: Je ziet de toegevoegde waarde niet eens, zelfs niet als ze je achteraf laten zien welke kleine foutjes erin zitten. Maak dus niet de fout voor de klant te bepalen dat het perfect moet zijn, terwijl je dat eigenlijk voor jezelf doet.

En vooral: Besef hoeveel het kost van je tijd je leven en je omgeving.

Zelfkritiek zit diep ingebakken en is hardnekkig om te lijf te gaan. Je zou een klein groepje betrouwbare watchers naar je product of dienst kunnen laten kijken. Als zij oprechte feedback geven en je product goed te genoeg vinden ga dan niet door in het tijd stoppen in de finishing touch, maar doe iets nuttigers met je tijd.

Te veel in je bedrijf opgaan

Succes, erkenning en waardering werken verslavend. Sterker nog, als je er teveel van krijgt kun je op een gegeven moment niet meer zonder. Dat is heel menselijk, succesvolle ondernemers kunnen daarover meepraten. Hoe meer kansen zich voordoen hoe harder ze gaan lopen. En daar zit hem het gevaar, het kan zijn dat je je werk leuker gaat vinden al het andere in je leven. Dat je je bijzonderder voelt op je werk dan wanneer je gewoon thuis bent en met een boek op de bank zit.

Ze zeggen weleens: Als je iets wilt laten uitvoeren, geef het dan aan iemand die druk is, dan weet je zeker dat het ook gedaan wordt. Dat principe gaat wel op, omdat de voldoening die je hebt van een klus afronden zo groot wordt dat je daardoor steeds aan iets nieuws begint. Pas als je omgeving begint te piepen ga je misschien eens bekijken of je niet toch iets meer thuis zou moeten besteden.

En als je niet uitkijkt doe je dat dan op de automatische piloot terwijl je met je hoofd nog in je werk zit. Maar ja, hoe rem je dat nou af?

Gezond afstand houden van je eigen bedrijf

Er zijn vier tips om niet te veel in je werk op te gaan:

Relativeren

Zonder jouw product of dienst breekt echt niet zomaar WO III uit. Vaak zijn er nog anderen die ook zouden kunnen maken of leveren wat jij levert.

Iemand die je helpt

Met iemand afspreken dat hij of zij je aan mag spreken op workaholic gedrag

Is er iemand ( misschien je partner of een goede vriend) die jij toestemming vooraf geeft om je aan te spreken als diegene vaststelt dat je in je werk begraven raakt? Als je nog niet zo iemand hebt en je werkt teveel, dan wordt het tijd dat je dat regelt.

Een geschikte coach vinden

Je bent pas succesvol als je een coach hebt die je uitdaagt en je verder brengt. Workaholics missen vaak een stuk reflectie, een coach die succesvoller is dan jij kan je daar vaak prima bij helpen!

Een juiste vervanger

Zorgen dat je je kunt laten vervangen indien nodig. Sommigen vinden zichzelf onvervangbaar en natuurlijk ben je uniek, kijk goed naar welke werkzaamheden die geregeld terugkomen door een ander gedaan kunnen worden. Hoe meer je kunt uitbesteden aan betrouwbare partners hoe relaxter je leven gaat zijn. Op een gegeven moment wil je echt niet terug naar de tijd dat je op je tenen moest lopen!

Geen nee kunnen zeggen

In de maatschappij waar we in leven zijn we gewend om te krijgen wat wanneer en waar we het willen. Het kan best zijn dat dat ook voor jou een deel van je succes is. Wat doet dat met jouw werk? Aanvaarden klanten soms een nee van je of rennen ze dan gelijk naar een ander? Jouw overtuiging dat je anders de belangrijkste klanten kwijt raakt en dat je daarom maar overal ja op zegt maakt dat je eindeloos veel uren kwijt kunt raken aan je werk of je onderneming.

Je klant

Je klant vraagt veel van je en jij zegt nooit nee, het komt misschien niet eens in je op. Wat levert dat je op? Een geweldige klanttevredenheid? Trots, omdat je kunt zeggen dat je altijd net een stapje harder voor de klant loopt dan je concurrent (alsof je daar altijd trots op moet willen zijn)? Onderzoek waar je geheim in zit. Dat helpt je om niet eindeloos op je tenen te lopen!

Waarom kopen klanten bij jou? Wat maakt dat ze vaker terugkomen? Focus je p die sterke punten en blijf goed maar niet altijd veel luisteren naar je klanten. Dan regeren niet zij, maar jij over je onderneming. Als een klant een onredelijke vraag of eis stelt laat dat dan ook weten, een slechte klant raak je kwijt, maar wil je toch niet hebben en een goede klant zal het aanvaarden.

Nee zeggen is op zich al een uitdaging. Drie manieren waarop je NEE beter begrepen wordt:

  • Gebruik directe taal en houd je nee-boodschap kort
  • Als je nee niet gehoord wordt, herhaal dan je boodschap in bijna dezelfde woorden
  • Benoem een alternatief
  • Ga je niet uitgebreid excuseren ( hoe meer redenen hoe onbetrouwbaarder het overkomt), maar laat weten dat het je spijt dat je niet helpen kunt
  • Beklemtoon je relatie met je klant, maar zeg dat je hem toch niet helpen kunt/wilt.

Je bent je succes geworden

We hadden het eerder in dit artikel al over hoe verslavend succes is. Als je op gegeven moment jezelf te serieus gaat nemen kan het zijn dat je afhankelijk wordt van je succes. Je leven is leeg zonder dat je bevestigd krijgt dat je het goed doet en uniek bent. Je voelt een soort drive om eindeloos door te gaan, ongeacht wat de prijs is die je ervoor betaalt. Al het andere eromheen is van ondergeschikt belang. Je neemt eigenlijk niemand meer serieus die niet bijdraagt aan je resultaat.

Thuis

Thuis ga je anderen al behandelen alsof ze onderdeel uitmaken van je zakelijkheid en je vindt het vanzelfsprekend dat ze zich aan je aanpassen.

Onuitstaanbaar ben je als het eenmaal zover gekomen is. De klap als het een keer misgaat is ook enorm, je relatie leidt er misschien zelfs onder en voor je het weten vervreemden degenen die belangrijk zijn van je.

Ook hier geldt, stevige coaching of begeleiding van iemand die jij wél serieus neemt is van levensbelang. Anders blijf je steeds op je tenen lopen.

Op je tenen lopen is voor gedreven professionals een volstrekt logisch maar ook gevaarlijk gevolg van doen wat je leuk vindt en daar succes mee behalen. Op de lange termijn leidt het tot uitputting, leegte vervreemding en een verstoorde balans in je gezondheid. Grijp in en zoek een coach die je hierbij helpt stappen maken, zodat je weer grip krijgt op je werk én je privéleven.

Op je tenen lopen? Of niet?

De mogelijkheden die je vanuit Werk en Vrijheid krijgt om 25 uur te werken en toch een minimaal gelijke omzet te behouden: