Hardnekkige overtuigingen waardoor je teveel uren werkt als ondernemer

Overtuigingen die ervoor zorgen dat je meer dan fulltime werkt: Ben jij iemand met een eigen bedrijf die teveel uren werkt? Dat is dan niet zo vreemd, want de gemiddelde ondernemer werkt meer dan 40 uur per week. Menig ondernemer maakt meer uren dan iemand die in loondienst werkt. Het gemiddelde blijkt volgens recente cijfers op maar liefst 53 uur per week te liggen!

Veel ondernemers maken veel uren vanwege hardnekkige, diepliggende overtuigingen. Hoe deze overtuigingen zijn ontstaan is voor iedereen verschillend. Echter, ben je als ondernemer meestal de drijvende kracht achter jouw bedrijf. Dit betekent dat wanneer je stopt met werken, je dat toch snel terugziet in de bedrijfsresultaten.

Teveel uren

Hoe komt het nou dat de gemiddelde ondernemer teveel uren werkt? Laten we kijken naar succesvolle overtuigingen die bij een ondernemerschap komen kijken.

Merk jij ook dat je teveel uren werkt?

Hard work pays off, als je maar niet teveel uren werkt

Voor iedereen geldt dat je zonder (hard) te werken nergens komt. Zonder dat je beweegt blijft je brein vol met goede ideeën zitten, maar blijft het daarbij. Concreet wordt het dan nooit. In potentie zit er dan veel in, maar dit potentieel wordt dan nooit aangesproken.

Het woord ‘potentieel’ verklapt het al: Alleen wanneer een idee of kennis wordt toegepast in werkelijkheid, wanneer massaal actie wordt ondernomen, alléén dan is kennis krachtig. Ongebruikte kennis op zichzelf is van geen enkele waarde. Wanneer je kennis op doet, wil je dat ook toepassen in je bedrijf natuurlijk.

Het is heel belangrijk om kennis op te doen en toe te passen. De mens die de ondernemer vertegenwoordigt moet zichzelf continu blijven ontwikkelen. Het risico bestaat dat je teveel uren werkt, juist doordat je je wilt ontwikkelen.

Maar de kritische vraag: Moet dit fulltime? 

Veel ondernemers houden zich bezig met zaken waar ze eigenlijk zich niet mee bezig moeten houden. Voorbeelden hiervan zijn klanten die eigenlijk niets, of te weinig opleveren, administratie en boekhouding, marketing etc. Zaken waarmee je eigenlijk moet stoppen of zou moeten uitbesteden. Wanneer je je als ondernemer bezighoudt met jouw kerntaken, merk je dat je verdiensten groter zijn in minder tijd.

Dus ja, hard work pays off, maar wel wanneer je je tijd gezond indeelt.

Parttime werken en succes behalen is onmogelijk

Bij veel ondernemers is de gedachte dat parttime werken en een eigen bedrijf onmogelijk is. Toch laten voorbeelden uit de praktijk zien dat je niet fulltime hoeft te werken om een ondernemer te zijn. Sterker nog, meer en meer ondernemers komen erachter dat ze de vrijheid waar ze naar snakten toen ze zelfstandig werden, te vinden blijft in het zelf indelen van hun tijd. Als je teveel uren werkt ben je dus niet ‘in control’.

Overtuigingen als:

  • Ik moet er altijd zijn voor mijn klanten
  • Je komt niet professioneel over als je ‘gesloten’ bent
  • Ik schep een verkeerde verwachting door parttime te werken

zorgen ervoor dat veel ondernemers toch fulltime blijven werken.

Ook zien ze hun eigen workload als een ballast om parttime te werken. Inderdaad, vele klantbezoeken, afspraken, administratie en marketing kosten enorm veel tijd. De ervaring van ondernemers die parttime werken is, dat wanneer je een vast urenschema per week hebt, waarbij enkel de allerbelangrijkste zaken doorgang vinden, je effectiviteit enorm groeit.

De kritische vraag hierbij is: Welke zaken kosten je te veel tijd en zou je eigenlijk direct moeten uitbesteden?

Werk uitbesteden maakt dat je niet teveel uren werkt

Klachten moeten voorkomen worden

Uiteraard heb je de belasting, de overheid, je gezondheid, de economie en andere factoren die constant fluctueren en keuzes maken. Zorg ervoor dat je zo min mogelijk afhankelijk bent van deze factoren. Dit kan je doen door bijvoorbeeld in te spelen op de vraag van klanten. Doe goed onderzoek naar wat de klant wil, wat de pijnpunten en problemen van klanten zijn en wat jij ze kan bieden om hun problemen op te lossen. Doe dit niet eens per jaar, maar constant. Dan voorkom je dat je op gegeven moment teveel uren werkt.

Klachten zijn een goede maatstaf, er zijn vijf soorten klachten:

1: Klachten over veranderingen

Je hebt jouw product veranderd en bestaande klanten vinden je verandering niet leuk. Deze klachten zijn het moeilijkst om te ontcijferen. Ze klagen soms omdat het slecht is, maar soms klagen ze alleen omdat ze de verandering niet leuk vinden.

2: Klachten van verwachtingen

De klant kreeg niet wat hij of zij had verwacht. Deze klachten zijn erg nuttig, omdat ze laten zien dat jij meer waarde moet leveren of dat jij de verwachtingen omlaag moet stellen. Waarschijnlijk beloof jij meer dan dat de klant van je krijgt.

3: Onvervulde klachten

De klant wil iets wat jij niet biedt. Deze klachten zijn een goudmijn, omdat ze laten zien wat klanten zouden willen met jouw product of dienst. Los deze klachten op en je zult een hoop tevreden klanten erbij krijgen.

4: Bedriegende klachten

Dit zijn klachten van klanten die misbruik van jouw bedrijf willen maken. Antwoord vluchtig en ga er verder niet op in.

5: Bedreigende klachten

Dit zijn klachten waarbij klanten dreigen om bijvoorbeeld negatieve publiciteit over je bedrijf te maken, als ze hun zin niet krijgen. Maak de inschatting welke schade ze kunnen veroorzaken en kies dan je strategie.

Soms zorgen klachten ervoor dat een ondernemer teveel uren werkt

 

Alles is belangrijk

Je klanten nemen contact met je op, want je bent via zoveel mogelijk kanalen bereikbaar. Ze bellen, whatsappen mailen, chatten en sturen facebook-, en andere social media berichtjes. Hele dagen ben je druk met het beantwoorden van deze berichten. Je wilt vooral niet dat ze het gevoel krijgen dat ze je niet kunnen bereiken. Je legt jezelf de druk op dat ieder bericht binnen een uur beantwoord moet worden. 24 Uur per dag wil je dat ze op je reactie kunnen rekenen. Wat gaat het gevolg zijn? Dat je teveel uren werkt!

Voor je het weet ben je door je volledige bereikbaarheid slaaf geworden van je klanten. De aandacht die je geeft aan je klanten is zo kort mogelijk, want er wachten vaak nog nieuwe reacties die je ook snel wilt afhandelen. Herkenbaar?

Zie het verschil tussen wat wel en niet belangrijk is

Als je de tijd neemt om aandacht te geven, zijn mensen vaak best bereid om iets langer op de afhandeling te wachten. Dat kun je alleen realiseren als je weet wat belangrijk is. De persoonlijke aandacht zal ze aangenaam verrassen. Het draait dus niet alleen om snelheid, maar vooral om de aandacht die je kunt geven. Willen klanten niet wachten? Waarom zou je ze dan als klant willen? Kun je zelf niet de aandacht geven die je aan je klanten zou willen besteden? Zorg dan dat je iemand vindt die een gedeelte van het beheer van klantreacties over kan nemen en die dezelfde aandacht kan geven als die je zou willen dat er gegeven wordt.

Je komt niet professioneel over als je ‘gesloten’ bent

Het tegendeel is steeds vaker waar. Als je teveel uren werkt kom je als persoon minder geloofwaardig over. We willen graag met mensen samenwerken en mensen hebben ook tijd voor zichzelf nodig. Natuurlijk is het niet prettig als je een ondernemer slecht bereikbaar is, maar schaarste maakt juist vaak dat de klant het product hoger waardeert. Dit geldt dus ook voor je tijd. Jij kunt kiezen wanneer je bereikbaar bent en wanneer niet. Het is per definitie niet waar dat je niet professioneel overkomt als je ‘gesloten’ bent. Het is beter dan het alternatief: Dat je teveel uren werkt.  Op de lange termijn kan dit leiden tot stressklachten en zelfs burnout.

Coaching voor ondernemers

De mogelijkheden die je vanuit Werk en Vrijheid krijgt om 25 uur te werken en toch een minimaal gelijke omzet te behouden: